تفاوت بین معنای «خبير» و «بصير»؟!

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

تفاوت بین معنای «خبير» و «بصير»؟!

پرسش : معنای دو واژه «خبیر» و «بصیر» چیست و این دو عبارت با هم چه تفاوت هایی دارند؟
پاسخ اجمالی:

قرآن کریم در سوره فاطر «خبير» را در كنار «بصير» آورده است؛ «به يقين خداوند نسبت به بندگانش آگاه و بينا است». بعضى از مفسّران گفته اند «خبير» در اينجا اشاره به آگاهى بر امور معنوى و روحانى است و «بصير» آگاهي بر امور جسمانى؛ و به همين دليل خبير مقدّم شده است. اگرچه «خبير» از ماده «خَبَر»، معنى وسيعى داشته و شامل هر نوع آگاهى بر ظواهر و بواطن امور مى شود، ولى چون در برابر «بصير» قرار گرفته به نظر مى رسد اشاره به آگاهى بر بواطن امور است.

پاسخ تفصیلی:

در«فاطر» تعبیری دیده مى شود، و آن قرار گرفتن «خبیر» در کنار «بصیر» است، در آغازاز وحى آسمانى و فرستادنمجید بعد از کتب آسمانى پیشین سخن به میان آمده؛ سپس در پایانمى فرماید: (به یقین خداوند نسبت به بندگانش آگاه و بینا است)؛ «اِنَّ اللهَ بِعِبادِهِ لَخَبِیرٌ بَصِیرٌ».
این جمله در حقیقت اشاره اى به این نکته است که این کتاب آسمانى تماماً هماهنگ با نیازهاى بشر و احتیاجات او در همه زمینه ها است؛ زیرا از سوى خداوندى نازل شده که از همه چیز آگاه و نسبت به تمام نیازهاى بندگان‌اش بصیر و بینا است. همچنین این احتمال در تفسیرداده شده که این تعبیر ناظر به پاسخ ایراد کسانى است که مى گفتند: چرابر محمّد(صلىعلیه وآله) یتیم و فقیر! نازل شده؟!مى گوید:بندگان‌ اش را به خوبى مى شناسد که چه افرادى شایستگى بدوش کشیدن پرچم رسالت و نبوّت را دارند؛ ضمن اینکهبعد از آن نیز مى تواند قرینه اى بر این مطلب باشد.(1)

بعضى از مفسّران گفته اند «خبیر» در اینجا اشاره به آگاهى بر امور معنوى و روحانى است و «بصیر» بر امور جسمانى؛ و به همین دلیل خبیر مقدّم داشته شده است. گرچه «خبیر» از ماده «خَبَر» معناى وسیعى دارد که هرگونه آگاهى بر ظواهر امور و بواطن آنها را شامل مى شود، ولى چون در برابر «بصیر» قرار گرفته به نظر مى رسد که اشاره به آگاهى بر بواطن امور است. (راغب در مفردات نیز یکى از تفسیرهاى این کلمه را آگاهى بر باطن امور ذکر کرده است).(2)

پی نوشت:

(1). مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، دار احياء التراث العربى، بيروت، 1420 ق، چاپ سوم، ج ‏26، ص 238، سورة فاطر، آية 31؛ تفسير روح البيان، حقى بروسوى، اسماعيل، دارالفكر، بيروت، بى تا، ج ‏7، ص 346، سورة فاطر، آية 32 نيز اشاره به اين مطلب شده است.

(2). پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، با همکاری جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ نهم، ج 4، ص 121.

تاریخ انتشار: « 1397/05/20 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 25