بزرگی و عظمت خداوند از زبان امام علی(ع)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

بزرگی و عظمت خداوند از زبان امام علی(ع)

پرسش : امام علی(علیه السلام) بزرگی و عظمت خداوند را چگونه بیان می کند؟
پاسخ اجمالی:

امام علی(ع) در ارتباط با بزرگی و عظمت خدا می فرماید: «[او بزرگ است] اما نه به اين معنا كه حد و مرز جسمش طولانى است، [او با عظمت است] اما نه به اين معنا كه ابعاد جسمانى فوق العاده بزرگ دارد؛ بلكه شأن و مقامش بزرگ و والاست و سلطه اش با عظمت!»، در واقع بزرگى و عظمت خدا جنبه جسمانى ندارد، بلكه عظمت معنوى است؛ زيرا اگر او داراى جسم بزرگى بود حتماً اجزايى و زمان و مكانى داشت، حال آنكه از همه اينها برتر و بالاتر است.

پاسخ تفصیلی:

امام علی(علیه السلام) در بخشی از185 «نهج البلاغه» مى فرماید: ([او بزرگ است] اما نه به این معنا که حد و مرز جسمش طولانى است، [او با عظمت است] اما نه به این معنا که ابعاد جسمانى فوق العاده بزرگ دارد؛ بلکه شان و مقامش بزرگ و والاست و سلطه اش با عظمت!)؛ «لَیْسَ بِذِی کِبَرٍ اِمْتَدَّتْ بِهِ النِّهَایَاتُ فَکَبَّرَتْهُ تَجْسِیماً، وَ لَا بِذِی عِظَمٍ تَنَاهَتْ بِهِ الْغَایَاتُ فَعَظَّمَتْهُ تَجْسِیداً؛ بَلْ کَبُرَ شَاْناً، وَ عَظُمَ سُلْطَاناً».
اشاره به اینکه وقتى مى گوییماکبر (خداوند از همه چیز بزرگتر است) گاه به ذهن افراد ناآگاه چنین مى آید که ابعاد وجودى او شرق و غرب و شمال و جنوب عالم را پر کرده است و هنگامى که مى گوییم خداوند عظمت دارد فکر مى کنند نسبت به موجودات دیگر مانند کوه ها و دریاها و آسمان ها چنین است؛ در حالى که بزرگى و عظمتجنبه جسمانى ندارد، بلکه عظمت و بزرگى معنوى است؛ زیرا اگر او داراى جسم بزرگى بود حتماً اجزایى داشت و نهایتى و زمان و مکانى، حال آنکه از همه اینها برتر و بالاتر است و چه زیبا فرمود امام صادق(علیه السلام) آنجا که شخصى در حضورش گفت: اَللهُ اَکْبَر، امام(علیه السلام) از او پرسید:از چه چیز بزرگتر است؟ عرض کرد: «مِنْ کُلِّ شَىْءٍ»؛ (از همه چیز). امام(علیه السلام) فرمود: در این صورترا محدود [به زمان و مکان] ساختى. آن مرد عرض کرد: پس چه بگویم؟ فرمود: «بگو: «اَللهُ اَکْبَرُ مِنْ اَنْ یُوصَفَ»(1)؛ (خداوند برتر از آن است که به وصف درآید). اشاره به اینکه ما هر وصفى براى او قائل شویم در نهایت از اوصاف مخلوقات است؛ زیرا در فکر ما بیش از این نمى گنجد، بنابراین او برتر از همه این اوصاف است.
قرآن مجید نیز مى گوید: «سُبْحَانَ اللهِ عَمَّا یَصِفُونَ * اِلَّا عِبَادَ اللهِ الْمُخْلَصِینَ»(2)؛ (منزه است خداوند از آنچه توصیف مى کنند مگر بندگان مخلص[که او را به آنچه شایسته است وصف مى کنند]).(3)

پی نوشت:

(1). الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏ ‏1407 قمری، چاپ: چهارم، ج ‏1، ص 117، (باب معاني الأسماء و اشتقاقها).

(2). سوره صافات، آيات 159 و 160.

(3). گردآوری از کتاب: پيام امام امير المؤمنين(عليه السلام)‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، 1386 شمسی‏، چاپ: اول‏، ج 7، ص 148.

تاریخ انتشار: « 1397/07/16 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 1841