تبيين «اقتدار اسلام» از زبان امام علي(ع)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

تبيين «اقتدار اسلام» از زبان امام علي(ع)

پرسش : امام علی(علیه السلام) در198درباره «اقتدار اسلام» چه فرموده اند؟
پاسخ اجمالی:

امام علي(ع) درباره «اقتدار اسلام» می فرماید: «اسلام داراى ستون هايى است كه خداوند آن را در اعماق حق استوار ساخته و اساس آن را ثابت قرار داده و چشمه سارهايش پر آب و چراغ هايش پرفروغ است. نشانه هاى هدايتى دارد كه مسافران راه حقّ را رهنمون مى شود و پرچم هايى كه براى هدايت پويندگان راه خدا نصب شده و آبگاه هايى كه واردها بر آن سيراب مى شوند».

پاسخ تفصیلی:

امام علی(علیه السلام) در فرازی از198 «نهج البلاغه» بعد از بیان جاودانگىو سهولت احکام، اشاره به قوّت و قدرت و «اقتدار اسلام» کرده و ضمن هفت جمله، حق مطلب را ادا نموده، مى فرماید: (بنابراینداراى ستون هایى است که خداوند آن را در اعماق حق استوار ساخته و اساس آن را ثابت قرار داده و چشمه سارهایش پر آب و چراغ هایش پرفروغ است. نشانه هاى هدایتى دارد که مسافران راه حقّ را رهنمون مى شود و پرچم هایى که براى هدایت پویندگان راهنصب شده و آبگاه هایى که واردها بر آن سیراب مى شوند)؛ «فَهُوَ دَعَائِمُ اَسَاخَ(1) فِی الْحَقِّ اَسْنَاخَهَا(2)، وَ ثَبَّتَ لَهَا اَسَاسَهَا(3)، وَ یَنَابِیعُ غَزُرَتْ(4) عُیُونُهَا، وَ مَصَابِیحُ شُبَّتْ نِیرَانُهَا؛ وَ مَنَارٌ اقْتَدَى بِهَا سُفَّارُهَا(5)، وَ اَعْلَامٌ قُصِدَ بِهَا فِجَاجُهَا، وَ مَنَاهِلُ رَوِیَ بِهَا وُرَّادُهَا».
به این ترتیببه کاخ عظیمى تشبیه شده که داراى شالوده هاى محکم و ستون هاى قوى است و در کنار آن باغستان و چشمه هاى پرآبى قرار دارد و براى رسیدن به آن در مسیر راه، چراغ هایى در شب تاریک و نشانه هایى در روز قرار داده شده، به گونه اى که پویندگان این راه نه در شب ها گمراه مى شوند و نه در روزها، و در مسیر راه آبگاه هایى است که مسافران تشنه را سیراب مى کند. این ستون ها و پایه ها مى تواند اشاره به همان چیزى باشد که در«بُنِىَ الْاِسْلَامُ عَلَى خَمْسَهٍ؛ عَلَى الصَّلَاهِ وَ الزَّکاهِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوِلَایَهِ وَ لَمْ یُنادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِىَ بِالْوِلَایَهِ»(6)؛ (اسلام بر پنج پایه بنا شده است، بر نماز، زکات، روزه، حجّ وو حاکمیّت امامان(علیهم السلام)، و به چیزى همچون ولایت، دعوت نشده است[؛ زیرا پایه همه واجبات است]).
اما چشمه هایى که در سومین جمله به آن اشاره شده، مى تواند ناظر به آیاتمجید و سنّت پیامبر اکرم(صلىعلیه وآله) و امامان معصوم(علیهم السلام) باشد. «چراغ ها و نشانه هاى راه»، اشاره به معجزات و کراماتى است که از آن بزرگواران صادر شده و «آبگاه هاى سیراب کننده»، اشاره به علوم معصومین(علیهم السلام) است که همه را سیراب مى کند.(7)

پی نوشت:

(1). «اساخ» از ريشه «سوخ» بر وزن «صوت» به معناى فرو رفتن در چيزى است و هنگامى كه به باب اِفعال برود به معناى فرو بردن مى آيد.

(2). «اسناخ» جمع «سنخ» بر وزن «صبر» به معناى اصل و پايه هر چيزى است.

(3). «آساس» جمع «اساس» به معناى شالوده و ريشه ساختمان است.

(4). «غزرت» از ريشه «غزارت» به معناى كثرت و فراوانى گرفته شده است.

(5). «سفّار» جمع «سافر» به معناى مسافر است.

(6). الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏1407 قمری، چاپ: چهارم، ج ‏2، ص 18، (باب دعائم الإسلام).

(7). گردآوری از کتاب: پيام امام اميرالمؤمنين(عليه السلام)‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، 1386 شمسی‏، چاپ: اول‏، ج 7، ص 692.

تاریخ انتشار: « 1397/08/10 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 43