درسهايي از برخورد امام علي(ع) با «شريح قاضي»

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

درسهايي از برخورد امام علي(ع) با «شريح قاضي»

پرسش : از برخورد امام علی(علیه السلام) با «شریح قاضی» به خاطر خرید خانه چه درسهایی می توان گرفت؟
پاسخ اجمالی:

برخورد امام علي(ع) با شریح قاضی به خاطر خريد خانه از جهات مختلفى شايان دقت است؛ اولا: چون خريدار يكى از قضات است و قاضى هميشه در معرض اتهام و وسوسه هاى نفسانى است، امام(ع) اين کار را براى او نمى پسندد. ثانيا: دوران حكومت امام(ع) بعد از دوران عثمان بوده كه با ريخت و پاش گسترده بيت المال و روى آوردن عده اي به زندگى پر زرق و برق همراه بوده است و لذا اين برخورد عده اى را متنبه كرد و گروهي را به خاطر ترس از اعتراض مردم، با آن هماهنگ كرد. آری اين نامه مخصوص آن عصر و زمان نبوده و براى امروز و فردا و براى همه نسل ها در همه زمانها صادق است و مخصوص گروهي خاص نيست.

پاسخ تفصیلی:

برخورد امام علی(علیه السلام) با یکى از قضات خود -- که خانه نسبتا گرانقیمتی خریداری کرده بود، از جهات مختلفى شایان دقت است.
نخست اینکه هشتاد دینار که مبلغ آن خانه بوده در آن زمان بهاى سنگینى نبوده؛ ولى چون خریدار خانه یکى از قضات است و قاضى همیشه در معرض اتهام و وسوسه هاى نفسانى است امام(علیه السلام) این مقدار را نیز براى او نمى پسندد. از این گذشته مى دانیم دوران حکومت امام(علیه السلام) بعد از دوران پر مخاطرهبود که با ریخت و پاش گسترده بیت المال و روى آوردن گروهى از سرشناساناسلامى به زندگى پر زرق و برق صورت گرفت و امام(علیه السلام) براى متوقف ساختن این جریان خطرناک همواره درها و نامه هاىدرباره دنیاى مادى و زخارف فریبنده آن هشدار مى دهد و خود نیز زندگى بسیار زاهدانه اى را در حالى که در راس حکومت اسلامى است پیش گرفته و حتى حاضر نمى شود چیزى ـ هرچند مختصر ـ به برادرشاز بیت المال ببخشد و هنگامى که به اومى دهند فرماندار تو در بصره ـبن حنیف ـ دعوت یکى از ثروتمندان آن شهر را پذیرفته و بر سر سفره رنگینى نشسته که ثروتمندان در آن دعوت شده بودند و خبرى از فقرا در کنار آن نبود، سخت برآشفته مى شود و نامه تندى براى او مى نویسد.
همه اینها براى آن بوده است که آن فرهنگ نادرست ضد اسلامى را دگرگون سازد و مسلمانان را به فرهنگ عصر پیغمبر اکرم(صلیعلیه و اله) باز گرداند. به یقین در آن زمان قصرها و خانه هاى گران قیمت که بسیار از خانه خریدارى شده به وسیله شریح پر زرق و برق تر و گرانبهاتر بود کم نبود. این نامه هشدارى به همه محسوب مى شد که دست و پاى خود را جمع کنند و حال و هواى حکومت امام(علیه السلام) را دریابند.
به یقین این نامه در همان زمان دست به دست مى گشت و بسیارى از مردم از آن باخبر شدند که امام(علیه السلام) نامه اى به این مضمون براى شریح قاضى نوشته است و به دنبال آناى واقعاً متنبه شدند و سبب شد گروهى نیز از ترس اعتراض مردم، خود را با آن هماهنگ سازند.
این نامه مخصوص آن عصر و زمان نبود و براى امروز و فردا و فرداها نیز کارساز است و براى همه نسل ها در همه عصرها صادق است و مخصوص به گروه خاصى نیست.
ما امروز افرادى را مى بینیم که براى بناى یک خانه قصر مانند، چه زحمت هایى مى کشند؛ مصالح گران قیمت، تزیینات پرخرج و وسائل غیر ضرورى از گوشه و کنار دنیا براى آن فراهم مى سازند و گاه یک عمر براى رسیدن به چنین بنایى تلاش مى کنند و گاه با پایان آن، عمر آنها هم پایان مى گیرد و ناگفته پیداست چنین هزینه هاى سرسام آورى را نمى توان از طریق حلال تحصیل کرد. در نتیجه وزر و وبال وبر دوش آنهاست و لذت و نشاط آن را دیگران مى برند.(1)

تاریخ انتشار: « 1397/08/13 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 76