منظور از «ایام الله»

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

منظور از «ایام الله»

پرسش : منظور از «ایام الله» چیست؟
پاسخ اجمالی:

به يقين همه روزها روزهاى خداست و همه جا خانه اوست و در عين حال نه روزى دارد و نه خانه اى، زیرا كه برتر از زمان و مكان است؛ ولى همان گونه كه خانه كعبه، بزرگ ترين جايگاه عبادت به موجب اين ويژگى اش «بيت الله» ناميده شده، روزهاى خاصّى نیز هست كه به جهت حوادث مهمش درخشش فوق العاده اى دارد، لذا به «ايّام الله» شهره شده اند.

پاسخ تفصیلی:

به یقین همه روزها روزهاى خداست و همه جا خانه اوست و در عین حال نه روزى دارد و نه خانه اى، زیرا که برتر از زمان و مکان است؛ ولى همان گونه که خانه کعبه، بزرگ ترین جایگاه عبادت به موجب این ویژگى اش «بیت الله» نامیده شده، روزهاى خاصّى هست که به جهت حوادث مهمش درخشش فوق العاده اى دارد. بعضى گفته اند: «ایّام الله» اشاره به روزهاى پیروزى پیامبران بر لشکر شرک وکفر است. بعضى گفته اند: روزهاى مهم عبادت همچون ایّام ماه مبارک رمضان و ایّاماست. آنچه در تاریخ بنى اسرائیل و حضرت موسى(علیه السلام) آمده مبنی بر اینکه ایشان مامور شد ایّامرا به بنى اسرائیل یادآورى کند اشاره به روز غلبه بر فرعون و نجات از دریا و مانند آن است؛ ولى در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که در«ایّام الله» فرمود: «یُریدُ بِایّامِ اللهِ سُنَنَهُ وَ افْعالَهُ فی عِبادِهِ مِنْ انْعام وَ انْتِقام»(1)؛ (منظور از ایّام الله، سنّتها و افعال الهى در میان بندگان اعم از نعمت دادن و انتقام است).
مطابق این روایت هر روز که موهبت مهم تازه اى از سوى خداوند به بندگان ارزانى شده و یا از دشمنان آنها انتقام گرفته شده و با کیفرهاى سختى از میان رفته اند «ایّام الله» محسوب مى شوند. به هر حال یادآورى «ایّام الله» سبب شکوفایىو تحریک حس شکرگزارى و توجّه به خداست. حتى روزهاى آزمایش بزرگ الهى نیز در روایات جزء «ایّام الله» شمرده شده است. همان گونه که در حدیثى از پیامبر اکرم(صلىعلیه وآله) مى خوانیم: «اَیّامُ اللهِ نَعْمائُهُ وَبَلاوُه وَ مَثُلاتُهُ سُبْحانَهُ»(2)؛ (منظور از ایّامروزهاى نعمت و آزمایش و کیفر سخت بدکاران است).(3)

پی نوشت:

(1). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم، ج ‏66 ، ص 327، باب 37 صفات خيار العباد و أولياء الله و فيه ذكر بعض الكرامات التي رويت عن الصالحين.

(2). همان، ج ‏67، ص 20، باب 43 حب الله تعالى.

(2).ش(3). پيام امام امير المومنين(عليه السلام)‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش، چاپ اول‏، ج 8، ص 349. همان، ج ‏67، ص 20، باب 43 حب الله تعالى.

تاریخ انتشار: « 1397/09/15 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 25