انکار جاهلانۀ شأن نزول آیه اطعام

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

انکار جاهلانۀ شأن نزول آیه اطعام

پرسش : آیا همان طور که ابن تیمیه مى گوید، نزولاطعام در مورد اهل بیت(علیهم السلام)است؟
پاسخ اجمالی: ابن تیمیه از روی جهل، نازل شدن آیه اطعام را در حق اهل بیت، به صرف نازل شدن سوره انسان در مکه، دروغ شیعه می داند. درحالیکه اولا مکی یا مدنی بودن سوره های قرآن منافاتی با مدنی یا مکی بودن برخی آیه های آن ندارد. ثانیا روایات بسیاری حتی از منابع اهل سنت، شان نزول این آیات را درباره اهل بیت ذکر کرده اند. ثالثا هیچ اجماعی بر مکی بودن آن وجود ندارد و بسیاری از علما آن را مدنی می دانند. رابعا ممکن است سوره ای مکی باشد اما بعد از هجرت و بعد از فتح مکه در حجه الوداع در مکه بر پیامبر نازل شده باشد.
پاسخ تفصیلی: ابن تیمیه مى گوید:
علاّمه حلّىهایى را نقل مى کند که بر جهل نقل کننده آنها دلالت دارد؛ مثلاً مى گوید:«هل اتى» در حقّنازل شده است. و این سخن وىاست؛ زیرا هل اتى بهعلما در مکّه نازل شده است، وعلى با فاطمه پس از هجرت در مدینه انجام گرفته، و حسن و حسین پس از نزول هل اتى متولّد شده اند؛ پسبودن سخن وى بر آگاهان به نزول آیات وآن بزرگواران پوشیده نیست.(1)
در پاسخ مى گوییم:
نا آگاهى و نادانى [و بی ادبی] این شخص منحصر به یکنیست، بلکه او جاهل به عقاید، جاهل به فِرَق و مذاهب گوناگون، جاهل به سیره، جاهل به احکام، جاهل به حدیث، و همچنین جاهل به علوماست، به اندازه اى جاهل است که مطالب زیر[که بسیار روشن است] را نفهمیده است:
1 ـ مکّى بودنبا مدنى بودن برخى از آیات آن و بر عکس هیچ منافاتى ندارد و این امر درهاىامرى عادّى است(2). و این همان قول ابن حصّار است که مى گوید:
گاهىاى ازمکّى، مدنى است واى ازمدنى، مکّى است.(3)
2 ـ مطمئن ترین راه براى تشخیص مکّى یا مدنى بودنآن است که درباره شان نزول آن روایات مستفیضه وجود داشته باشد نه روایات بى سند و منقطع، بنابراین شیعه را جعل نکرده تا بر جهل ناقل آن و علاّمه حلّى دلالت کند، بلکه بسیارى از بزرگان اهلاینرا نقل کرده اند و چنانچه اشکالى در آن باشد مشایخ اهل سنّت با علاّمه حلّى در آن یکسان خواهند بود[مشایخی که بارها ابن تیمیه به صداقت آنها اقرار کرده].
3 ـ [ابن تیمیه] ادّعا مى کند که علما بر مکّى بودن آن اتّفاق دارند؛ این سخن حقیقت ندارد، بلکه اکثریّت خلاف آن را گفته اند؛ چنانکه خازن در تفسیرش(4) از مجاهد و قتاده و بسیارى از راویان اهل سنّت نقل کرده است.
4 ـ افرادى چون حسن و عکرمه و کلبى و دیگران با اینکه به مکّى بودنیا آیاتى از اینقائلند، صریحاً گفته اند آیاتِ مربوط به اطعام، مدنى است.
5 ـ و سخن او که هراى مکّى باشد حتماً پیش از هجرت نازل شده است، سخن درستى نیست؛ زیرا ممکن است پس از هجرت و در آخرین سفر پیامبر (حجّه الوداع) نازل شده باشد. به ویژه با توجّه به قول ابن جبیر و حسن و ضحّاک و عکرمه و عطاء و قتاده که گفته اند: «وَاَسِیراً» همه مومنان را دربر مى گیرد حتّى بردگان را، و ابن جریر و دیگران نیز بر این باورند.(5)
تاریخ انتشار: « 1393/02/11 »

مطالب مرتبط

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 1219