گزارش های عجیب درباره چگونگی ولادت اهل بیت(ع) !

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

گزارش های عجیب درباره چگونگی ولادت اهل بیت(ع) !

پرسش : آیا ولادت اهل بیت(ع) با سایر افراد متفاوت است؟ آیا صحیح است که اهل بیت(ع) گفته اند ما در پهلوی مادر رشد می کنیم و از ران مادر متولد می شویم؟!
پاسخ اجمالی:

روایتی از امام حسن عسکری(ع) نقل شده که مضمون آن توصیف موضوع ولادت اهل بیت(ع) با چنین ویژگی هایی است؛ اما این روایت از یک سو با آیه 6 سوره فصلت که از پیامبر(ص) می خواهد خود را بشری مثل مردم معرفی کند ناهمخوانی پیدا می کند و هم اینکه در بررسی های سندی مشخص می شود این روایت هم مرسله است و هم راوی آن در کتاب الهدایه الکبری از سوی رجالی ها و علما ضعیف و فاسد العقیده توصیف شده است.

پاسخ تفصیلی:

در برخی منابع رواییحدیثی از امام حسن عسکری(علیه السلام) نقل شده که ممکن است سوالاتی را درباره چگونگی تولد اهل بیت(علیهم السلام) به ذهن متبادر کند. در بخشی از اینطولانی نقل شده که امام حسن عسکری(علیه السلام) فرمود: «اِنَّا مَعَاشِرَ الْاَوْصِیَاءِ لَا نُحْمَلُ فِی الْبُطُونِ وَ اِنَّمَا نُحْمَلُ فِی الْجُیُوبِ وَ لَا نُخْرَجُ مِنَ الْاَرْحَامِ وَ اِنَّمَا نُخْرَجُ مِنَ الْفَخِذِ الْاَیْمَنِ مِنْ اُمَّهَاتِنَا»(1)؛ (ما اوصیا در شکم حمل نمی ‌شویم، بلکه در پهلو حمل می ‌شویم و از رحم خارج نمی ‌شویم بلکه از ران راست مادران مان خارج می‌ شویم). شبیه چنین رواتی درباره ولادت فرزندان حضرت صدیقه طاهره(سلامعلیها) نیز نقل شده است.
درباره صحت یا عدم صحت چنین موضوعی راجع به چگونگی ولادت اهل بیت(علیهم السلام) باید گفت:
اولا: چنین مضمونی با شخصیتی که درمجید از حضرت رسول(صلواتعلیه وآله) نقل شده متفاوت است. خداوند متعال در6فصلت از پیامبر اسلام(صلیعلیه وآله) می خواهد که خود را چنین معرفی کند: «قُلْ اِنَّما اَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‏ اِلَیَّ اَنَّما اِلهُکُمْ اِلهٌ واحِدٌ»؛ (بگو من فقط انسانى مثل شما هستم این حقیقت بر من وحى مى ‏شود که معبود شما معبودى یگانه است).
در واقع در اینپیامبر(صلواتعلیه وآله) مامور می شود به مردم اعلام کند که نه مدعى فرشته بودن است و نه انسانى از یک نژاد برتر و نه خداوند و نه فرزنداست؛ بلکه انسانى است همچون خود آنها با تمام ویژگی های یک انسان طبیعی همچون استفاده از خوراک و پوشاک وبا همسر و آسیب دیدن از بیماری ها جراحات و... تنها با این تفاوت که پیوسته فرمانبه او وحى می شود.(2) ائمه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بله آنها از بالاترین مقامات اخلاقی و معنوی برخوردارند، به خاطر قدرت روحی شان و نیز اطلاع تام و کامل شان از حقیقت پدیده های هستی، از جمله معاصی. همچنین به هدف تسخیر قلب و جان مردم و اطاعت شدن بی چون و چرای فرمان های شان درپیروان، از هر گونه خطا و اشتباهمعصومند و از آنجایی که پناهگاه علمی مردم و پاسدار شریعت اند، مطلع از اصول وو ظاهر و باطنو تمام جزئیاتپیامبرند. به عنوان یک رهبر، شجاعت شان در برابر حوادث سخت و ناگوار، زورمندان و گردنکشان و ظالمان و در برابر دشمنان داخلى و خارجى کشوربی نظیر است. بدون هیچ گونه وابستگی به زرق و برق دنیا و مواهب جهان مادی، از قید هر گونه هوای نفس و حب مال و ثروت و جاه و مقام، آزاده و وارسته اند و نمی توان از این راه به آنها نفوذ یا وادارشان به سازش و تسلیم کرد و نهایتا اینکه با برخورداری از والاترین ارزش ها و ویژگی های نیک اخلاقی و دوری از هر گونه خشونت و بدخلقی، به اندازه ای خلق و خوی شان جذاب است که همگان را همچون مغناطیس به دور خود جذب می کنند(3) با این حال در ابعاد طبیعی انسانی، کاملا مانند مردمان عادی اند.
با توجه به حقیقت قرآنی که درفوق اشاره شد و با توجه به احادیث متواتر مبنی بر لزوم سنجش صحت احادیث با قرآن(4) به نظر می آید چنین روایتی با چنین توصیفی از وضعیت غیرعادی ولادت فرزندان پیامبر اسلام(صلیعلیه وآله) به راحتی قابل پذیرش نباشد.
ثانیا: آن چنان که علمای رجالی گفته اند، به نظر می آید پذیرش این روایت بعداز بررسی های رجالی چندان امکان پذیر نباشد. در سلسله سند ایناین راویان ذکر شده اند: «قال الحسین بن حمدان حدثنی من زاد فیمن حدثنی من هولاء الرجال الذین اسمیهم وهم غیلان الکلابی، وموسى بن محمد الرازی، واحمد بن جعفر الطوسی عنابنه محمد بن علی الرضا(علیه السلام) قال: ...». مشخص است که به خاطر مشخص نبودن دقیقای که نویسنده کتاب با تعبیر «من زاد فیمن حدثنی» از آن ها یاد می کند، این روایت مرسل باشد. علاوه بر آن نویسنده کتاب «الهدایه الکبری» یعنی «خصیبی حسین بن حمدان» از نظر علمای علم رجال با القابی هم چون «ضعیف» و «فاسدالمذهب» توصیف شده است.(5) و بنابراین نمی توان روایات او را پذیرفت.
البته برخی سعی نموده اند با اقامه توجیهات و توضیحاتی، از مضمون این روایت دفاع کنند و آن چنان که برخی شان گفته اند امکان دارد با توجه به روایت شدن ایندرباره چگونگی ولادت حضرت ولی عصر(عجلتعالی فرجه الشریف)، شرایط خفقان آور و تحت نظر بودن دائمی خانواده آن حضرت و شباهت هایی که بین میلاد آن حضرت و میلاد دو پیامبر اولوالعزم یعنی حضرت عیسی و حضرت موسی(علیهم السلام) شمرده شده، با توجه به همه این متغیرها شاید امکان داشته باشد که ما مضمون این روایت را قبول کنیم و جریان یافتن اراده الهی بر چنین ولادتی را بپذیریم. یعنی مثلا همان طور که حضرت مریم(سلامعلیها) حضرت عیسی(علیه السلام) را بدون اینکه با هیچ مردی نزدیکی داشته باشد به دنیا آورد و خود آن حضرت نیز در گهواره شروع به تکلم کرد، امکان داشته باشد کهالهی به جریان یافتن ولادت ائمه(علیهم السلام) با این روش غیرعادی نیز تعلق گرفته باشد. اما باید گفت که جدای از اشکالاتی که به دلالت و سندوارد شده، چنین اعتقادی درباره ائمه(علیهم السلام) اعتقادی فراگیر نزد علمای برجستهنبوده و بنابراین نمی توان آن را به عنوان عقیده عموم شیعیان به آنها منتسب کرد.

پی نوشت:

(1). الهدایه الکبری، خصیبی حسن بن حمدان، بیروت، طبع البلاغ، 1419هـ.ق، ص 355.

(2). تفسیر نمونه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374هـ.ش، چاپ اول، ج 20، ص 215.

(3). ر. ک: پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات نسل جوان، قم، 1386هـ.ش، چاپ هیجدهم، ص 249 تا 257، با تلخیص

(4). این احادیث آن قدر زیاد هستند که وحید بهبهانی آنها را متواتر می داند. برای مثال ر.ک: حاشیه الوافی، بهبهانی وحید، قم، نشر مؤسسة العلامة المجدّد الوحيد البهبهاني، 1426هـ.ق، چاپ اول، ص 310.

(5). رجال نجاشی، ابو العباس احمد بن علي النجاشی الاسدی، قم، انتشارت جامعه مدرسين، 1413هـ. ق، ص 67.

تاریخ انتشار: « 1397/06/21 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 11