پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر
ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر

ولادت حضرت معصومه

مقام شفاعت؛ نهایت عظمت جایگاه کریمۀ اهل بیت علیهم السلام

درباره حضرت فاطمه معصومه علیها السلام مطالبی است که درباره کمتر کسی از امام زادگان دیده می­شود. امام صادق علیه السلام فرمود: «برای ما حرمی است و آن شهر قم است، به زودی زنی از فرزندان من در آن دفن می­شود که اسم او فاطمه دختر موسی بن جعفر است، که با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می­ شوند»

گفتنی است دایره شفاعت، متناسب با دایره مقام و شخصیت است. هرچه مقام بالاتر باشد، دایره شفاعت، گسترده تر است. لذا می­توان دریافت مقام این بانو، مقام فوق العاده عظیمی است که بر اثر معارف و تقوای بالا و مقامی شبیه عصمت، نصیب حضرت فاطمه معصومه علیها السلام شده است.

لذا  این تعبیر خیلی وسیع و گسترده ای است که شامل آنان که قابل شفاعت اند و لیاقت شفاعت را دارند، می­ شود. از این رو  در زیارت نامه آن حضرت می­خوانیم: «یا فاطِمَةُ اِشْفَعِی لی فِی الْجَنَّةِ» ای فاطمه معصومه برای من برای ورود به بهشت، شفاعت کن؛ در ادامه و در فرازی دیگر می­ خوانیم: «فَإنَّ لَک عِندالله شأناً مِن الشأن» که این عبارت، گویای نهایتِ عظمتِ آن حضرت است.

هم چنین در زیارت غیر معروفی که برای آن حضرت نقل شده است و مرحوم کاتوزیان در کتاب انوار المشعشعین نیز ذکر کرده است هشت صفت مهم برای حضرت نقل شده است که با صفات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برابری می­کند؛ آن فراز بدین شرح است؛ «السلام عليك ايّتها الطاهرة الحميدة البَرّةُ الرشيدةُ التقيَّة النقيّة الرضيته المرضية» ؛تعابیری بلند که  نشانه ای آشکار از جایگاه بی بدیل آن حضرت در میان اهل بیت علیهم السلام است.

جنت؛ پاداش معرفت در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها 

بی تردید تعبیر «عارفاً بِحَقَّتُها »در این حدیث شریف که فرمود: «مَن زارها عارفاً بِحَقّها فَلَه الَجنّة؛ کسی که او را زیارت کند، در حالی که به حق او معرفت داشته باشد، پس اهل بهشت است، اشاره به این است که زائر علاوه بر اینکه بداند که او خواهر امام است و دختر امام است و عمه امام است که دانستنِ خود اینها، نوعی معرفت به حق اوست، همچنین شناخت داشته باشد که او دارای مدارجی والا از معرفت خدا و تقوا و عبادت فوق العاده بوده است؛ همان گونه که در زیارت نامه ایشان است که: «فَاِنَّ لَک عِندالله شأناً مِن الشأن؛ همانا که تو جایگاه والایی نزد خدا داری.»

لذا زواری که به زیارت کریمۀ اهل بیت سلام الله علیها می­ آیند اگر دلشان می­ خواهد بدانند زیارتشان قبول شده یا نه، باید به یک نشانه که همه می­ توانند بفهمند توجه کنند. نشانه این است وقتی به شهر خودشان برمی­ گردند حالشان را مقایسه کنند.

ببینند اگر حال قبلی با الان یکی هست و هیچ تفاوتی نکرده اند، آنچنان به قبولی زیارت امیدوار نباشند اگر هم قبول باشد در سطح نازل خواهد بود اما اگر دریافتند وقتی که از کنار قبر مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها یا دیگر ائمه علیهم السلام واولیاء بیرون آمدند، نورانیت، صفا و معنویتی در خود احساس می­ کنند، واقعا توبه از گناه کرده اند، از گناه فاصله گرفته اند، به طاعت خدا نزدیک شده اند، درستکار شده اند، این شاخصه­ ها بهترین نشانه قبولی زیارت است. امید است  بر اساس این مقیاس و معیار تمام شیعیان به زیارت مقبول نایل گردند

3893 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/04/24 تاریخ انتشار: 8.5 MB حجم: 120 مدت زمان:
عید فطر
عید فطر

عید فطر مظهر وحدت مسلمین جهان است. در این روز مسلمانان دوشادوش هم به نماز می ایستند تا شکر نعمت پر برکت رمضان را بجا آورند؛ اما مشکل کوچکی در کشور ما باعث شده تا شکوه این وحدت کمی خدشه دار شود...

14860 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/22 تاریخ انتشار: 6.25 MB حجم: 92 مدت زمان:
اطلاع رسانی در کنگره مهم است
اطلاع رسانی در کنگره مهم است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
خود موجی انداختن در محیط یک کار است.
صحبت با رهبری برای سفارش کردن همکاری دستگاه های مختلف

اطلاع رسانی در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی مهم است.

163 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/16 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
سخنرانی معظم له در جمع هیئت علمی کنگره
سخنرانی معظم له در جمع هیئت علمی کنگره

سخنرانی معظم له در جمع هیئت علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

123 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/15 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
سخنرانی کامل معظم له در پیش نشست کنگره
سخنرانی کامل معظم له در پیش نشست کنگره

سخنرانی معظم له در پیش نشست کنگره

124 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/15 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
سخنرانی معظم له در پیش نشست های کنگره
سخنرانی معظم له در پیش نشست های کنگره

سخنرانی معظم له در پیش نشست های کنگره

132 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/15 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
پاسخ به سوال در مورد اهمیت جایگاه علمای شیعه در کنگره
پاسخ به سوال در مورد اهمیت جایگاه علمای شیعه در کنگره

پاسخ به سوال در مورد اهمیت جایگاه علمای شیعه در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

60 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/15 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
دعوت از سه گروه برای کنگره، علمای بزرگ شیعه، سنی ها و مستشرقین
دعوت از سه گروه برای کنگره، علمای بزرگ شیعه، سنی ها و مستشرقین

دعوت از سه گروه برای کنگره، علمای بزرگ شیعه، سنی ها و مستشرقین

59 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/15 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
اهمیت کنگره بین المللی و منحصر بفرد بودن این کنگره
اهمیت کنگره بین المللی و منحصر بفرد بودن این کنگره

اهمیت کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و کسترش علوم اسلامی و منحصر بفرد بودن این کنگره

37 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/15 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
علوم اسلامی و مقابله با شیعه ستیزی
علوم اسلامی و مقابله با شیعه ستیزی

علوم اسلامی و مقابله با شیعه ستیزی

34 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/15 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
شیعه ستیزی و قدرت ایران و انقلاب
شیعه ستیزی و قدرت ایران و انقلاب

شیعه ستیزی و قدرت ایران و انقلاب

42 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/15 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
جلسه اول در محضر مرجعیت/تشکر دکتر رضایی و بیان معظم له در مورد احساس مسولیت اعضا
جلسه اول در محضر مرجعیت/تشکر دکتر رضایی و بیان معظم له در مورد احساس مسولیت اعضا

جلسه اول در محضر مرجعیت/تشکر دکتر رضایی و بیان معظم له در مورد احساس مسولیت اعضا

196 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/05 تاریخ انتشار: 22 MB حجم: 101 مدت زمان:
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت ششم
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت ششم

اگه کسی در حال روزه داری کاملا به زیر آب بره، چه آب مطلق و گوارا مثل آب آشامیدنی و چه آب مضاف یا کثیف مثل آب های گلالود رودخانه ها- بنا بر احتیاط واجب روزش باطل میشه .حتی اگه بدنش هم بیرون از آب بمونه و فقط سرش به صورت کامل زیر آب بره باز بنابر احتیاط واجب روزش باطل میشه.
حتی در روزه های واجب معین ،اگه روزه دار برای غسل سرش رو زیر آب ببره،  هم غسلش باطله و باید دوباره غسل کنه و هم روزش باطله و باید قضا کنه  وعلاوه بر قضا، کفاره هم بر ذمش خواهد بود.
همچنین اگه روزه داری ببینه مسلمانی در حال غرق شدنه و برای نجات اون فرد، به زیر آب بره، باز روزش باطل میشه. البته نجات اون فرد واجبه حتی اگه باعث باطل شدن روزش بشه ولی بعدا باید روزه رو قضا کنه
اما اگه کسی سهوا سرش زیر آب بره مثل وقتی که کسی ناخاسته داخل آب بیفته یا اینکه کسی فراموش کنه که روزه ست  و سرش رو زیر آب ببره، روزش صحیحه. ولی به محض اینکه متوجه روزه بشه بنابر احتیاط واجب باید سرش رو از آب بیرون بیاره.
البته فرو بردن بدن در آب مشکلی نداره برای همین  غواص ها در حال روزه داری می تونن غواصی کنن بشرط اینکه سرشون توی  کلاهک غواصی پوشونده بشه. همچنین اگه کسی بخشی از سرش رو زیر آب ببره و بخشی از سرش بیرون آب بمونه باز مشکلی نداره. یا اگه نیمی از سرش رو زیر آب ببره و مرتبه بعد نیمی دیگه از سرش رو زیر آب ببره باز روزش باطل نمیشه.اما باید مواظب بود، موی سر حکم قسمتی از سر رو نداره. یعنی اگه کسی سرش رو زیر آب ببره و فقط موی سرش بیرون آب بمونه روزش اشکال داره.

73266 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/03/01 تاریخ انتشار: 7.1 MB حجم: 122 مدت زمان:
ایجاد تیتر و عنوان برای گویا شدن مطالب و راهنما برای خواننده
ایجاد تیتر و عنوان برای گویا شدن مطالب و راهنما برای خواننده

ایجاد تیتر و عنوان برای گویا شدن مطالب و راهنما برای خواننده

162 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/31 تاریخ انتشار: 1 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
کارهایی که بر عهده هیئت های نظارت هست/ راهنمائی مقاله نویس
کارهایی که بر عهده هیئت های نظارت هست/ راهنمائی مقاله نویس

کارهایی که بر عهده هیئت های نظارت هست/ راهنمائی مقاله نویس

57 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/31 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
تعداد صفحات یک مقاله و لطیفه گویی معظم له در مورد واو عاطفه
تعداد صفحات یک مقاله و لطیفه گویی معظم له در مورد واو عاطفه

تعداد صفحات یک مقاله و لطیفه گویی معظم له در مورد واو عاطفه
کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»

107 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/31 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
مکتوب کردن آثار و اهمیت این کار
مکتوب کردن آثار و اهمیت این کار

بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
مکتوب کردن آثار و اهمیت این کار
کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»

57 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/31 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
بیانات کامل حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جلسات پیش نشست کنگره
بیانات کامل حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جلسات پیش نشست کنگره

بیانات کامل حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جلسات پیش نشست کنگره

197 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/31 تاریخ انتشار: 210 MB حجم: 632 مدت زمان:
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت پنجم
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت پنجم

آموزش احکام. مبطلات روزه. قسمت پنجم

اگه کسی به خدای متعال، ، ائمه معصومین و انبیاء الهی نسبت دروغ بده بنابر احتیاط واجب روزش باطله.

فرقی هم نمیکنه که دروغ گفته بشه یا نوشته بشه و یا با زبان اشاره بیان بشه. به هر روش و به هر شکلی این اتفاق بیفته روزه اشکال داره.   .

 حتی اگه قرآن هم عمدا غلط خونده بشه و به کلام خدا نسبت داده بشه روزه باطل میشه

اگرهم کسی  بخاد خبر مشکوکی از خداوند یا انبیاء یا معصومین  نقل بکنه که نمیدونه راسته یا دروغ باید بگه این حرف رو کی گفته یا توی کدوم کتاب نوشته شده

ولی اگه میدونه که این خبر دروغه حق گفتن نداره و حتی اگه اسم صاحب خبر رو هم ببره باز روزش باطله

البته نسبت دادن کلام یه امام به یه امام دیگه در روزه اشکالی ایجاد نمیکنه

گاهی ممکنه یه سخنی با اطمینان به اینکه حرف درستیه گفته بشه ولی بعدا معلوم بشه که راست نبوده که دراینصورت روزه صحیحه اما اگه حرف دروغی به خدا یا انبیا یا معصومین نسبت داده بشه و بعدا معلوم بشه درست بوده روزه اشکال داره

ممکنه کسی خدای ناکرده احکام شرعی روعمدا   اشتباه به مردم بگه که اگه منظورش نسبت دادن این حکم به خدا یا پیامبر باشه هم حرامه هم روزش باطله

ولی اگه تصمیم داشته این حکم رو به یک مجتهد نسبت بده یا از حکم مطمئن نبوده و بعدا فهمیده غلط گفته روزش درسته ولی کارحرامی مرتکب شده

علاوه بر نسبت دروغ به خدا، شرک به خدا هم مبطل روزس .و به طور کلی این اعمال هم روزه رو باطل میکنه و هم حرامه و اگه کسی خدای ناکرده مرتکب این اعمال بشه باید توبه کنه اما توبه باعث نمیشه که روزه باطل نشه

4667 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/26 تاریخ انتشار: 10.5 MB حجم: 131 مدت زمان:
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت چهارم
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت چهارم

آموزش احکام. مبطلات روزه. قسمت چهارم

همینطور که خوردن و آشامیدن باعث ابطال روزه میشه فرودادن گرد و غبار غلیظی که به حلق رسیده و تبدیل به گل شده هم روزه رو باطل میکنه

برای همین کسانی مثل زحمتکشان شهرداری که در معرض گرد و غبار هستن باید مراقب باشن که روزشون باطل نشه

به طور کلی اگه روزه دار میخاد به جایی بره که احتمال میده غبار یا دود به حلقش برسه باید احتیاط کنه و به اون مکان نره مگه اینه مطمئن باشه غباری به حلقش نمیرسه

یا فراموش کنه که روزس یا اینکه فراموش نکرده ولی در عین مراقبت و اطمینان، بی اختیار و یکباره غباری به حلقش برسه که دراینصورت روزش باطل نمیشه

فرقی نمیکنه چه نوع غباری وارد حلق بشه.همه غبارها چه غبار چیزهایی مثل خاک  که خوردن اون حرامه وچه غبار چیزهایی مثل آرد که خوردن اون حلاله مبطل روزه هستن.

حتی دودها هم سبب ابطال روزه میشن. مثلا استعمال دخانیات علاوه بر اونکه حرامه بنابراحتیاط واحب دودش روزه رو باطل میکنه واگه روزه داری از دخانیات استفاده کنه هم باید روزه رو قضا کنه و هم به کفاره عمد عمل کنه

بخور دادن با بخار غلیظ هم مبطل روزس حتی بخور با بخار غیر غلیظ هم بنابر احتیاط واجب روزه رو باطل میکنه

ولی دوش گرفتن ایرادی نداره حتی اگه فضای حمام رو بخار گرفته باشه و بخار حمام عمدا استنشاق بشه باز اشکالی در روزه به وجود نمیاد.اما اگه دوش گرفتن باعث ضعف روزه دار بشه کراهت داره

کسانی هم که احتیاج به استفاده از اسپری آسم دارن نگران نباشن چون اسپری آسم فقط نوعی گازه و مبطل روزه نیست

خوشبخو کننده های دهان هم اگه مثل اسپری های آسم فقط به صورت هوا وارد دهان بشه روزه رو باطل نمیکنه و به تبع اون طبیعتا استفاده از عطرو وبوی خوش هم برای روزه داران اشکالی نداره اما بوییدن گیاهان معطر در حال روزه مکروهه

6260 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/26 تاریخ انتشار: 10.8 MB حجم: 135 مدت زمان:
کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی
کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
«من تا کنون چنین کاری عظیم در مورد شیعه سراغ ندارم»
«یقین داشته باشید محصولی خواهد داشت که مطلوب امام زمان ارواحنا فداه خواهد بود»

اهداف کنگره
تشکیل شورای سیاست گذاری و معاونت های سه گانه
کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

 

 

155 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/24 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 260 مدت زمان:
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار شرکت کنندگان در کنگره «نقش شیعه در پیدایش وگسترش علوم اسلامی»: مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام، وحدت و پیشرفت علمی است
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار شرکت کنندگان در کنگره «نقش شیعه در پیدایش وگسترش علوم اسلامی»: مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام، وحدت و پیشرفت علمی است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار شرکت کنندگان در کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»، مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام را «وحدت و یکپارچگی» و همچنین «حرکت جدی برای پیشرفت علمی در همه علوم» دانستند و تأکید کردند: امروز «بیداری» در دنیای اسلام بوجود آمده است و برغم تلاش غربی‌ها برای انکار آن، این بیداری زمینه ساز گرایش بیشتر به اسلام و نویدبخش آینده‌ای بهتر است.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از دست‌اندرکاران و پدیدآورندگان این همایش، بویژه شخص حضرت آیت الله مکارم شیرازی، گفتند: امروز هر حرکتی که موجب شناخت بیشتر گروهها و فرقه های اسلامی از یکدیگر شود، یک حسنه است و این گردهمایی از مصادیق حرکت در جهت اتحاد امت اسلامی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش دیرینه دشمنان برای رو در رو قرار دادن مسلمانان، افزودند: در چنین شرایطی، هر عملی که موجب شناخت مسلمانان از نقاط قوت یکدیگر و زمینه‌ساز هم‌افزایی آنها شود، به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی کمک خواهد کرد.
ایشان به نقش شیعه در طول تاریخ برای اعتلای علوم اسلامی و طبیعی اشاره و خاطرنشان کردند: این آثار و خدمات گرانبها باید به امت اسلامی معرفی شوند زیرا مایه افتخار و موجب یکپارچگی خواهند بود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم مراقبت جدی برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه و گلایه میان فِرَق اسلامی، گفتند: یکی از مسائل بسیار مهم و مورد نیاز کنونی دنیای اسلام، موضوع پیشرفت علمی و حرکت جدی در این زمینه است.
حضرت آیت الله خامنه ای، علت اصلی تحت سلطه قرار گرفتن دنیای اسلام را عقب ماندگی علمی دانستند و افزودند: دنیای غرب بعد از قرنهای متمادی عقب ماندگی علمی، توانست با استفاده از پیشرفتهای علمیِ دنیای اسلام، ثروت و قدرت علمی، نظامی، سیاسی و تبلیغاتی خود را افزایش دهد و در نهایت با استعمار، وضعیت کشورهای اسلامی را به شرایط کنونی برساند.
ایشان با اشاره به زورگویی قدرتهای غربی به کشورهای اسلامی و دنباله روی بسیاری از حکام این کشورها از زورگویان بین‌المللی، تأکید کردند: این شرایط باید بواسطه پیشرفت علمی کشورهای اسلامی تغییر کند و دنیای اسلام می تواند بار دیگر در قله تمدن بشری قرار گیرد.
رهبر انقلاب، حرکت در مسیر پیشرفت علمی را وظیفه حکومتهای اسلامی و نخبگان آن برشمردند و گفتند: نخبگان دنیای اسلام باید یک حرکت عظیم فکری و یک خواست عمومی برای پیشرفت علمی و رسیدن به قله علم و دانش را به وجود آورند.
حضرت آیت الله خامنه ای از حرکت جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت علمی به عنوان یک نمونه موفق یاد کردند و افزودند: بر اساس گزارشهای مراکز علمی جهانی، شتاب حرکت علمی ایران در سالهای گذشته، ۱۳ برابر متوسط جهانی بوده است.
ایشان خاطرنشان کردند: ما این مسیر را تا رسیدن به مرزهای علم و دانش ادامه خواهیم داد و ایران بر خلاف غربی‌ها، آمادگی انتقال دستاوردها و پیشرفتهای علمی خود را به دیگر کشورهای اسلامی دارد.
رهبر انقلاب، پیشرفت در علوم اسلامی و علوم طبیعی را ضروری خواندند و افزودند: یکی از مواردی که اسلام می تواند در مسائل مختلف بشری «حرف نو» داشته باشد، در زمینه مسائل فقهی است که باید در این زمینه کار بیشتر و جدی تری انجام شود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه باید در زمینه فلسفه و علوم عقلی، سرعت حرکت علمی افزایش یابد، گفتند: غربی‌ها، فلسفه خود را تا عرصه های مختلف مسائل سیاسی و اجتماعی امتداد داده اند و ما نیز باید چنین کاری را انجام دهیم زیرا فلسفه اسلامی، قوی‌تر، ریشه‌دارتر و مستحکم‌تر از فلسفه غربی است.
ایشان با اشاره به گسترش بیداری در دنیای اسلام و افزایش گرایش به اسلام در جهان، خاطرنشان کردند: امروز جوانان در دنیا، سؤالهای زیادی دارند که می خواهند پاسخ آنها را در چارچوب اسلام بیابند، بنابراین باید حرکت علمی در دنیای اسلام شتاب بگیرد و امت اسلامی بار دیگر به اوج اقتدار علمی و تمدنی خود برسد تا دشمنان اسلام و امریکایی‌ها نتوانند به رؤسای کشورهای اسلامی دستور بدهند و «باید و نباید» بگویند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اعرافی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» گفت: «پاسخ به شبهات»، «تعمیق تفاهم میان مذاهب اسلامی»، «بازشناسی سرمایه‌های فکری شیعه و مسلمانان» و «دستیابی به نقاط قوت برای تکمیل و ارائه علوم اسلامی» جزو اهداف اصلی کنگره بوده است.
همچنین حجت‌الاسلام دکتر رضایی دبیر کنگره گزارشی از اهداف و برنامه‌های این همایش بیان کرد.

291 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/23 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت سوم
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت سوم

همه بیماری ها انسان رو از گرفتن روزه معاف نمیکنه. مثلا ممکنه روزه داری بتونه با تغییر ساعت مصرف دارو به قبل از اذان صبح و بعد از اذان مغرب روزشو بگیره،که دراینصورت واجبه که روزه بگیره ولی اگه اینکار به ضرر بدنش باشه نمیتونه.و نباید روزه بگیره.

یا ممکنه روزه دار بر اثر کار یا فعالیت بیش از حد دچار ضعف بشه  ولی این ضعف سبب نمیشه که اجازه افطار روزه رو پیدا کنه مگه اونکه اونقدر شدت ضعف ویا تشنگی زیاد بشه که تحمل اون بسیار سخت بشه یا ترس بیماری یا مرگ به وجود بیاد که دراینصورت میتونه یه مقدار غذا یا آب استفاده کنه  و بقیه روز رو از خوردن و آشامیدن اجتناب کنه و اگه این اتفاق در روزه واجب رخ داده باشه باید بعدا هم قضای این روزه را بجا بیاره  

بعضا ممکنه یه روزه دار بیمار ، با یک تزریق عضلانی بهبود پیدا کنه. البته روزه دار نمیتونه تزریق وریدی انجام بده و اگه احیانا تزریق وریدی از نوع تزریق خون باشه باید روزه رو به اتمام برسونه وبنا بر احتیاط واجب مجددا اون رو قضا کنه. اما هرنوع تزریق عضلانی در روزه خللی ایجاد نمیکنه.

همچنین استفاده از شیاف مبطل روزه نیس ولی بنابر احتیاط برای روزه دار مکروهه

ممکنه روزه داری خدای ناکرده احتیاج به دیالیز داشته باشه در اینصورت اگه دیالیز باعث بشه از خونش چیزی کم بشه روزش صحیحه ولی اگه سبب بشه که خونش  تعویض بشه یا چیزی به اون اضافه بشه بنابراحتیاط واجب قضای اون روز رو باید به جا بیاره

مراجعه به دندانپزشک هم به خودی خود مانعی نداره ولی باید مراقب بود چیزی فرو برده نشه .حتی اگه کسی اطمینان پیدا کنه که با پانسمان دندان خون دهان فرو برده نمیشه و اقدام به پانسمان کنه ولی سهوا خون فرو برده بشه ، در این مورد هم روزه باطل نمیشه

همچنین انجام آزمایش سونوگرافی در صورتی که چربی یا موادی به دستگاه نزده باشن روزه رو باطل نمیکنه

استفاده از قطره چشم هم مبطل روزه نیست مگه اینکه وارد فضای دهان بشه و عمدا فروبرده بشه

اما استفاده از قطره گوش وبینی برای کسی که یقین داره قطره به فضای حلق میرسه وفرو میره اشکال داره

7927 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/17 تاریخ انتشار: 13.5 MB حجم: 161 مدت زمان:
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت دوم
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت دوم

برای روزه دار، خوردن سحری مستحبه ولی اگه در حین خوردن سحری وقت اذان صبح وارد بشه  باید همه مواد داخل دهانش رو بیرون بریزه چرا که اگه عمدا فرو بده روزش باطله و حتی کفاره هم واجب میشه

البته بهتره کسی که میخاد روزه بگیره  از قبل، زمان اذان رو بررسی کنه  چرا که اگه با اطمینان از اینکه هنوز اذان نشده مشغول خوردن سحری بشه ولی بعدا متوجه بشه بعد از اذان هنوز از سحری دست نکشیده در اینصورت روزش درسته

بهتره که روزه دار بعد از خوردن سحری و قبل از اذان دندانهاشو تمیز کنه. و اگه بدونه غذایی که لای دندان ها باقی مونده در طول روز خورده میشه احتیاط واجب اینه که حتما اون غذا رو خارج کنه .

در غیر اینصورت اگه اون ماده غذایی فرو برده بشه باید روزه رو تا افطار به تمام برسونه و مجددا قضا کنه

البته باقی بودن طعم و بوی غذا در دهان اشکالی برای روزه ایجاد نمیکنه

مسواک زدن  وخلال کردن و وارد کردن اشیاء به داخل دهان در طول روز به خودی خود مانعی نداره. البته باید مراقب بود اگه اون وسیله  از دهان خارج بشه و با همان رطوبت دهان مجددا وارد دهان بشه نمیشه آب دهان رو فرو برد مگه اینکه رطوبت قبلی انقدر کم باشه که در آب دهان  ناپدید بشه  .و در مورد مسواک زدن با خمیردندان باید مراقب بود کل ماده خمیردندان از دهان خارج بشه

6159 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/17 تاریخ انتشار: 9.1 MB حجم: 118 مدت زمان:
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت اول
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت اول

خوردن و آشامیدن

اولین مبطل روزه که بیشتر با اون مواجه هستیم خوردن و آشامیدنه . طبیعتا هرچیزی چه خوردنی معمولی مثل آب و نان و چه چیزهای غیرمعمول مثل برگ درختان چه کم باشه چه زیاد اگه عمدا خورده بشه روزه باطل میشه

ولی اگه خوردن و آشامیدن از روی فراموشی و یا به صورت ناخودآگاه باشه روزه باطل نمیشه

البته فروبردن آب دهان مبطل روزه نیست. حتی اگه خیال ترشی و از این قبیل مزه ها هم به وجود بیاد میشه آب دهان رو فرو برد.

همچنین اخلاط سرو سینه رو هم تا وقتی وارد فضای دهان نشده میشه فرو برد اما اگه وارد فضای دهان بشه بنا بر احتیاط واجب باید اون رو بیرون ریخت

بنابراین اگه کسی عمدا اخلاط رو فرو ببره حکم کفاره عمد داره برای همین اگه اخلاط وسط نماز وارد فضای دهان روزه داری بشه و اون فرد دستمال به همراه نداشته باشه میتونه نمازش رو بشکنه

کسانی هم که دچار خونریزی بینی میشن نگران نباشن چون این اتفاق سبب ابطال روزه نمیشه مگه اینکه خون وارد فضای دهان بشه و عمدا فرو برده بشه  ویا اینکه با بالاگرفتن سر و یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق بشه

محدوده فضای دهان هم به فضای بین دو لب تا مخرج حرف خ گفته میشه

در مورد برخورد زبان به لب هم اگه لب قبلا مرطوب نبوده و یا آغشته به چیزی مثل مواد آرایشی نبوده باشه مشکلی ایجاد نمیشه    

کارهایی مثل جویدن غذا برا کودکان، چشیدن غذا ، شست وشوی دهان با آب یا دارو، به طور معمول اگه موادی فرو برده نشه مبطل روزه نیست حتی اگه مواد  بدون اراده به حلق برسه هم اشکالی نداره

ولی اگه کسی از اول بدونه این کار سبب میشه مواد به حلق برسه و مرتکب بشه، روزش باطله و علاوه بر قضا، کفاره هم واجب میشه

همچنین استفاده از مواردآرایشی، و سرمه هم سبب ابطال روزه نمیشه. وفقط در مورد سرمه اگه بو یا مزه اون به حلق برسه استفاده از اون مکروهه

ولی جویدن آدامس روزه رو باطل میکنه. چون ذرات آدامس کم کم جداشده و وارد حلق میشه.

4984 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/17 تاریخ انتشار: 13.5 MB حجم: 159 مدت زمان:
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت سوم
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت سوم

بعضی از روزهای سال، روزه گرفتن ثواب بیشتری داره اما باید مواظب بود تا وقتی که روزه واجب یا قضای روزه بر ذمه باشه، نمیشه به نیت روزه مستحبی روزه گرفت.ولی اگه کسی  فراموش کنه که روزه واجب بر ذمه داره وروزه مستحبی بگیره و قبل از ظهر به یادبیاره باید نیتش رو به نیت روزه واجب برگردونه اما اگه بعد از ظهر متوجه روزه واجب بشه روزش باطله.  در این بین، یوم الشک احکام متفاوتی داره.

یوم الشک به روزی می گن که معلوم نیست روزه آخر ماه شعبانه یا روز اول ماه رمضان .و برای همین روزه گرفتن این روز واجب نیست

اگر هم کسی بخواد روزه بگیره باید به نیت روزه مستحبی و یا روزه واجبی که بر ذمه داره روزه بگیره  که دراینصورت  اگه بعدا معلوم بشه یوم الشک، اول ماه رمضان بوده، روزه اون به عنوان روزه ماه رمضان محسوب میشه

اما اگر در بین روز مطمئن بشه که اول ماه رمضانه باید فورا نیتش رو به نیت روز اول ماه رمضان برگردونه

چند نکته:

1- اگه کودکی در ماه رمضان و پیش از اذان صبح بالغ  بشه باید اون روز رو روزه بگیره ولی اگه بعد از اذان بالغ بشه و مبطلات روزه رو انجام نداده باشه بنابر احتیاط واجب باید نیت روزه کنه  وروزه رو ادامه بده و بعدا هم مجددا قضا کنه

2- اگه بیماری که از روزه معاف شده، پیش از ظهر بهبود پیدا کنه و کاری که روزه رو باطل می کنه انجام نداده باشه باید نیت روزه کنه و بنابر احتیاط واجب مجددا قضا کنه ولی اگر بعد از ظهر خوب بشه روزه اون روز واجب نیس و فقط باید قضای اون رو به جا بیاره

3- کافری که پیش از اذان ظهر در ماه رمضان مسلمان بشه و مبطلات روزه روانجام نداده باشه بنابر احتیاط واجب فقط روزه رو ادامه بده و لازم نیس اون رو قضا کنه

11675 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/17 تاریخ انتشار: 11.6 MB حجم: 141 مدت زمان:
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت دوم
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت دوم

اگه کسی بخاد روزه بگیره باید نوع اونو بدونه مثلا روزه مستحبیه، یا نذر و یا روزه قضائی

البته در مورد ماه مبارک رمضان واضحه روزه به نیت روزه واجب ماه مبارک رمضان گرفته میشه .

حتی لازم نیست کسی توی نیتش مشخص کنه که مثلا امروز روز اول ماهه یا روز دوم ماه! اگه مشخص هم کرده باشه بعد بفهمه اشتباه مشخص کرده ، باز روزش درسته

حتی اگه اصلا ندونه که وارد ماه مبارک رمضان شدیم و یا فراموش کرده و به یه نیت دیگه روزه گرفته،روزه اون به عنوان روزه ماه رمضان به حساب میاد

ولی اگه فراموش کرده یا نمیدونسته که ماه رمضانه بخاطر همین روزه نگرفته وبعد از ظهر متوجه ماه رمضان بشه و یا قبل از ظهر  در حالیکه افطار کرده متوجه بشه باید به احترام ماه رمضان تا وقت افطار ، مبطلات روزه رو انجام نده و بعدا روزه رو قضا کنه

اما در مورد کسی که در ماه رمضان عمدا نیت روزه غیر ماه رمضان داشته باشه و میدونسته که در ماه رمضان روزه غیر ماه رمضان صحیح نیس کلا به هر نیتی روزه گرفته روزش باطله حتی روزه اون روز ماه رمضان رو هم باید قضا کنه

17387 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/17 تاریخ انتشار: 12.7 MB حجم: 154 مدت زمان:
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت اول
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت اول

عده زیادی از ما موظفیم که روزهای ماه مبارک رمضان رو روزه بگیریم. یعنی برای اطاعت از فرمان خدا، از سپیده صبح تا وقت مغرب از چیزهایی که روزه رو باطل می کنه اجتناب کنیم. البته واجبه که احتیاطا مقداری قبل ازاذان صبح تا کمی بعد از اذان مغرب از مبطلات روزه، اجتناب کرد.

یکی از شرایط روزه، نیته. البته لازم نیست نیت رو به زبون بیاریم و یا اینکه تو ذهنمون مرور کنیم. همینکه در نظرمون باشه که امروز برای اطاعت از فرمان خدا  کارهایی که روزه رو باطل می کنه ترک می کنیم کفایت می کنه. اگر خدای ناکرده، کسی در نیت روزه مبتلا به ریا بشه، بنا بر احتیاط واجب باید روزه خودش  رو به اتمام برسونه و مجددا اون رو قضا کنه.

برای نیت، زمان دقیقی مشخص نشده، در مورد روزه واجب معین، مثل روزه های ماه مبارک رمضان هر موقع تا قبل از اذان صبح می شه نیت کرد حتی بهتره علاوه بر نیت هرروزه، در شب اول ماه برای کل ماه هم نیت کرد. اما برای روزه واجب غیر معین مثل روزه قضای ماه رمضان یا روزه کفاره، تا ظهر می شه نیت کرد البته به شرط اینکه کاری انجام نداده باشه که روزه را باطل می کنه. ولی در مورد روزه مستحبی اگه احکام روزه رعایت شده باشه، تا قبل از غروب برای نیت فرصت هست

23998 تعداد بازدیدکنندگان: 1397/02/17 تاریخ انتشار: 10.5 MB حجم: 121 مدت زمان:
تعداد صفحات : 23