وکلا باید ساماندهی شوند | لزوم بهره گیری حداکثری دستگاه قضا از ظرفیت حوزه های علمیه

وکلا باید ساماندهی شوند | لزوم بهره گیری حداکثری دستگاه قضا از ظرفیت حوزه های علمیه


شما در کنار اقیانوس بیکرانی همچون حوزه های علمیه قرار دارید؛ از این ظرفیت برای حل مشکلات حداکثر بهره برداری را داشته باشید‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار رئیس کل دادگستری استان قم و معاونان، با اشاره به جایگاه و موقعیت ویژه دینی، علمی و فرهنگی قم، خاطرنشان کردند: قم شهر اسلام، حرم اهل بیت(علیهم السلام)، پایگاه بزرگ ترین حوزه علمیه جهان اسلام و مرکز فقاهت و مرجعیت است.

ایشان با بیان این که این ویژگی ها به قم صبغه جهانی بخشیده است، تصریح کردند: قم از جهات مختلف زیر ذره بین نگاه ها از داخل و خارج از کشور است، بنابراین از جنبه های گوناگون باید مراقبت کرد.

معظم له اضافه کردند: شهر قم به دلیل مهاجر پذیر بودن از تنوع قومیتی و جمعیتی برخوردار است؛ باید ضمن برنامه ریزی مناسب برای بهره برداری مناسب از این تنوع مراقبت کرد تا آسیب ها به حداقل برسد.

ایشان در ادامه، برخورد قاطع با اشرار و برهم زنندگان نظم و امنیت اجتماعی را مطالبه مردم و شهروندان از مسؤولان قضایی قم عنوان کردند و گفتند: هرچند تعداد اینها کم است، اما باید با آنها برخورد کرد؛ ضمن این که باید مراقب بود تا به کسی ظلمی نشود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود توصیه های مهمی خطاب به رئیس کل جدید دادگستری استان قم ارائه کردند و گفتند: شما در کنار اقیانوس بیکرانی همچون حوزه های علمیه قرار دارید، از این ظرفیت برای حل مشکلات حداکثر بهره برداری را داشته باشید.

معظم له همچنین به برخی مشکلات قضایی که از قدیم وجود داشته و اکنون در حال رفع شدن است، اشاره و تصریح کردند: در برخی از پرونده ها اولیای دم نه قصاص می کردند و نه گذشت؛ به همین دلیل فرد سال ها در زندان می ماند؛ ما گفتیم باید برنامه ای باشد که یا قاتل را قصاص کنند و یا این که با قرار وثیقه و کفالت آزاد شود. اینها را باید مراقبت کرد تا خدایی ناکرده کسی بی دلیل به زندان نرود.

ایشان همچنین به موضوع اطاله دادرسی در برخی پرونده ها اشاره و از این که برخی وکلا با ترفندها و شگردهای خاص باعث می شوند روند رسیدگی به پرونده ها طولانی شود، انتقاد کردند.

معظم له خواستار ساماندهی وکلا شدند و گفتند: هرچند وکلا تحت نظارت مستقیم دستگاه قضا نیستند، اما مردم کار آنها را به پای قوه قضاییه می گذارند، بنابراین باید در این خصوص تدابیری اندیشید و نسبت به ساماندهی آنها اقدام لازم را به عمل آورد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان ضمن آرزوی توفیق برای مسؤولان قضایی کشور و مدیران دادگستری قم، تصریح کردند: کار شما بسیار سنگین و حساس است، امیدواریم بتوانید منشا آثار و برکات باشید و تحولی در این زمینه ایجاد کنید.

captcha