جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شجاعانه‌تر برخورد کند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شجاعانه‌تر برخورد کند


جامعه مدرسین جایگاهی ممتاز در جهان تشیع، بلکه جهان اسلام دارد و امتحان خودش را در مقاطع گوناگون پس داده است. این نهاد باید هر چه بیشتر تقویت و آثار و برکاتش روز به روز بیشتر شود.‌

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به پیشینه موفق این جامعه و نیز جایگاه آن در جهان اسلام، خواستار برخورد شجاعانه‌تر این جامعه شد.

معظم له در دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که این جامعه مانند گذشته کار خود را ادامه می‌دهد و اظهار نظرهای متین می‌نمایند اظهار داشت: جامعه مدرسین جایگاهی ممتاز در جهان تشیع، بلکه جهان اسلام دارد و امتحان خودش را در مقاطع گوناگون پس داده است. این نهاد باید هر چه بیشتر تقویت و آثار و برکاتش روز به روز بیشتر شود.

وی خطاب به اعضای این جامعه افزود: تنها مشکل جامعه مدرسین این است که باید شجاعانه‌تر برخورد کند. من به سهم خودم واقعاً خوشبختم که عضویت چنین جامعه‌ای را دارم، اگرچه کم خدمتتان می‌رسم ولی اخبار را پیگیری می‌کنم و خوشحال هستم و به سهم خودم تأیید می‌کنم.

معظم له در مسأله عکس‌العمل نشان دادن درباره اهانت به نبی مکرم اسلام (ص) باید انصاف داشت که با عکس‌العملی که درباره اهانت به حرم مطهر امامین عسکریین (ع) نشان داده شد متفاوت بود؛ زیرا آنجا مسأله کاریکاتور بود، اینجا تخریب حرم بود.

ایشان پیشنهاد تاسیس یک گردهمایی از علمای جهان اسلام را مطرح کرد و خاطرنشان ساخت: این مسأله ساده نبود، وقتی یک کشور این کار را کرد دیگر کشورها هم پیروی کردند و از آن مهم‌تر رؤسای جمهور و شخصیت‌های آنها حمایت کردند. این اشتباه یک کاریکاتوریست نیست، بلکه یک هجمه عمومی است. به تازگی اعلامیه‌ای‌ داده شد که امضا کنندگان آن، سلمان رشدی و مانند آن بودند؛ راجع به این‌که این قضیه را باید پر رنگش کرد؛ وقتی دیدند همه مسلمانان صدایشان بلند شد و غربی‌ها در وحشت فرو رفتند، گفتند خطر مهم برای جهان بشریت خطر اسلام است. اسلام مانند فاشیسم است؛ باید جلوی آن را گرفت. با توجه به نیات سوء آنها باید با دعوت از علمای جهان اسلام و شخصیت‌های گوناگون با راهکارهایی جلوی تکرار این مسأله گرفته شود؛ این مسأله مطالعه شود و بتوانیم این کار را انجام دهیم.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فاجعه تخریب حرم مطهر عسکریین (ع) اظهار داشت: سر و صدای مردم بلند شده، می‌گویند چرا بازسازی آغاز نمی‌شود؟ گروهی هم از تهران آمدند و می‌گفتند مراجع باید اطلاعیه مشترکی درباره بازسازی بدهند، صدا و سیما هم حرکت عمومی قوی را در این زمینه آغاز کند.

ایشان افزودند: دعوت از علمای جهان اسلام، پیشنهاد بسیار خوبی است. شرایط مساعد است. زیرا هجمه‌هایی که به اسلام شده، ما را منسجم‌تر ساخته است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این‌که شهرستان‌ها از علمای قوی دارد خالی می‌شود، یادآور شد: هر شهری را نگاه می‌کنیم خالی شده و سبب شده دشمنان قوی‌تر برخورد کنند چون که یک عالم قوی نافذ الکلمه می‌تواند یک شهر را به حرکت در بیاورد و این امر پشتوانه‌ای برای کشور ما است که الآن دارد ضعیف می‌شود.

معظم له افزودند: برای حل این مشکل باید اولاً عده‌ای از علمای برجسته شهرستان‌ها را تشویق کرد که آنها بروند به شهرستان‌ها، گاه از ترس این‌که از آنها حماین نشود نمی‌روند. مراجع قول حمایت به آنها بدهند به آنها بگویند ما از شما حمایت می‌کنیم، حمایت مادی می‌کنیم، حمایت معنوی می‌کنیم، طوری بشود تعدادی از این فضلاء را به شهرستان‌ها منتقل کنیم. ایشان در ادامه فرمودند: بافت حوزه ما بافت مشکل‌دار است، به صورت استخر نیست، به صورت یک مجموعه آب راکد است. استخر این است آب می‌آید جمع می‌شود و پر می‌شود آن را باز می‌کنند مزارع و باغات را آبیاری می‌کنند ولی الآن در بخشی آب جمع می‌شود و می‌ماند. البته اساتید، محققین و فضلایی که زمینه رشد و افاضه دارند و حوزه به آنها نیاز دارد در حوزه بمانند ولی زمینه اعزام به شهرستان‌ها باز شود.

ایشان در پایان ضمن تشکر از حضور اعضای جامعه مدرسین ابراز امیدواری کرد: با تمام این مشکلاتی که در جهان اسلام و تشیع پیدا شده تصور من این است که خداوند با دست دشمن دارد اسلام و مسلمین را بزرگ می‌کند. این هجمه‌ای که از اطرف جهان اسلام درباره این کاریکاتورها شده غربی‌ها را به وحشت انداخت. یک حلقه اتصال بین مسلمانان شد این جریانی که در سامرا واقع شد و بسیار ناگوار بود من تصور می‌کنم چهره سامرا را عوض می‌کند.

گفتنی است در آغاز این دیدار، آیت الله مرتضی مقتدایی نایب رییس جامعه مدرسین گزارشی از فعالیت‌های جامعه ارائه نمود و برخی اعضای این جامعه دیدگاه‌های خود را درباره توجه به گسترش وهابیت، تقویت ارتباط و هماهنگی مراجع تقلید با یکدیگر و با علمای کشورهای اسلامی ابراز داشتند.

برچسب ها :
captcha