دیدار جمعى از فرماندهان سپاه با آیة الله العظمى مکارم شیرازى

دیدار جمعى از فرماندهان سپاه با آیة الله العظمى مکارم شیرازى


حضرت آیة الله العظمى مکارم شیرازى (مد ظله) در دیدار با مسئولین سپاه پاسداران فرمودندچهره هاى مصمّم و نورانى شما را که مى بینم به آینده امیدوارتر مى شوم. ما در شرایطى قرار داریم که انبوه مشکلات در داخل و خارج وجود دارد، البته اعتراف به مشکلات به این معنى نیست که حالت انفعالى به خودمان بگیریم، بلکه براى این است که آماده مقابله با آنها باشیم‌

معظم له در ادامه با اشاره به روایتى از حضرت رسول(ص) و آیه اى از قرآن فرمودند:

پیامبر اکرم مى فرماید: وقتى فته ها مانند شب هاى تاریک و ظلمانى به سوى جامعه شما هجوم آوردند در سایه قرآن باشید و حل مشکل خودتان را از قرآن بخواهید. امروز دشمنان از بیرون و گروهى وابسته به آنها از درون دست به دست هم داده و مشکلاتى ایجاد کرده اند. ما باید با توجّه به فرمایش پیامبر در سایه قرآن قرار گرفته و حل مشکلاتمان را از قرآن بخواهیم قرآن در این شرایط چه رهنمودى به ما مى دهد؟

قرآن رهنمودهاى روشنى دارد و مى فرماید: «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة ألاّ تخافوا ولا تحزنوا و أبشروا بالجنّة التى کنتم توعدون» خداوند مى فرماید کسانى که دو کار انجام دهند امدادهاى الهى سراغ آنها مى آید: اوّلا، نیّتشان خدایى باشد (قالوا ربنا الله) و خلوص نیت داشته باشند. ثانیاً، استقامت داشته باشند، اگر این دو کار را انجام دهند به دنبال آن فرشتگان و امدادهاى الهى به یارى آنها مى آیند فرشته را نمى بینند امّا آثار آن را مى بینند.

ایشان در ادامه فرمودند: مهم این است که ما کارى کنیم که نیتهامان خالص و استقامتمان روز به روز بیشتر شود که در این صورت خداوند به ما وعده پیروزى داده و مى فرماید از انبوه دشمن، از سلاح و عربده کشى هاى دشمن نهراسید و غمگین نشوید چرا که فرشتگان به شما بشارت مى دهند و بشارت آنها بشارت دروغین نیست و معنى اش این است که پیروزى مال شماست.

معظم له در ادامه با اشاره به خطبه اى از نهج البلاغه فرمودند:

لشکر اسلام براى مقابله با لشکر ساسانیان آماده مى شد، خلیفه دوّم با صحابه مشورت کرد، هر کسى چیزى گفت، على(ع) چون دید کیان اسلام در خطر است نظر واقعى را به او گفت و همان را معیار قرار دادند. سربازان ساسانى حدود 10 برابر لشکر اسلام و سابقه جنگى آنها بیش از مسلمانان بود و جنگ هاى مهم را اداره کرده بودند و افسران آنها تجربه شان خیلى خوب بود در حالى که مسلمان ها تجربه کمى در جنگ داشتند خلیفه با دیدن این وضعیّت جا خورد. حضرت فرمود: عمر ما در عهد رسول الله(ص) در میدان هاى نبرد هیچ گاه روى کثرت نفرات تکیه نکردیم، همیشه نفرات ما کمتر بود، در جنگ بدر، احزاب، احد، حنین، نفرات ما کمتر بود و ما با امدادهاى الهى پیروز شدیم، نترس و جلو برو، منتهى خودت در میدان شرکت نکن و روى کمى جمعیت هم فکر نکن وعده هاى الهى همیشه همراه ما است. این درسى است براى همه، حضرت در روزى که خطر اسلام را تهدید مى کرد آن درس را داد و باید هم مى داد. دشمن حرکت کرده بود و باید مسلمانان دفاع مى کردند لشکر اسلام هم براى دفاع حرکت کرد و چهار روز هم جنگ بیشتر طول نکشید و مسلمانان پیروز شدند.

منظور این است که اگر نیّتمان خالص باشد و استقامتمان هم خوب باشد دشمن هر چه تهدید و بر سلاحش تکیه کند فایده اى ندارد. انتفاضه اى که سلاحش سنگ است که سلاح عهد حجر است جمعیتى را که سلاح هاى مافوق مدرن دارند بیچاره کرده اند. جنایت مى کنند ولى کارى از پیش نمى برند.

معظم له در ادامه پس از اشاره به اهمیّت بسیج و سپاه فرمودند: مهم این است که آموزش هاى فرهنگى تقویت شود چون هر چه فرهنگ دینى بالاتر رود پیروزى بیشتر است. فرهنگ بالاى دینى حرف اول را در میدان نبرد مى زند نه سلاح هاى مدرن روحیه اى که مى گوید من همان طور که قرآن مى فرماید در هر حال پیروزم، یا تو را نابود مى کنم یا شهید مى شوم، هر دو پیروزى است ولى دشمن در هر حال شکست خورده است و پیروزى ندارد. این روحیه روحیه بالایى است بنابراین در برابر مشکلاتى که در زمان ما وجود دارد باید بیدار باشیم و هوشیاریمان را حفظ کرده و در سایه قرآن قرار گرفته و هر روز این آیه را بخوانیم و تکرار کنیم. وقتى خدا مى خواهد دشمن را رسوا کند با دست خودش او را رسوا مى کند و این عجیب است، خدا مى خواست فرعون را از بین ببرد موسى را در دامان فرعون پرورش داد یعنى خدا مى خواست بگوید که قاتل تو را با دست خودت تربیت مى کنم و این طور قدرت دارم و از آسمان ملائکه نمى فرستم. ببینید چه رسوایى و چه آبروریزى به بار آورده اند چه اختلافاتى بینشان افتاده است و چه حرف هاى ضد و نقیضى مى گویند. به هر حال به لطف پروردگار امیدوار باشید، گامهایتان استوار و خداوند یار و یاورتان باد، و انشاءالله به پیروزى در آینده امیدوار باشید.

در پایان فرماندهان سپاه نماز جماعت را به امامت معظم له در یک فضای نورانی و پرمعنویت برگزار کردند.

برچسب ها :
captcha