دیدار اعضای مرکزی ستاد بزرگداشت قیام 19 دی با معظم له

دیدار اعضای مرکزی ستاد بزرگداشت قیام 19 دی با معظم له


آیت الله العظمی مکارم شیرازی روز چهارشنبه در دیدار اعضای مرکزی ستاد بزرگداشت قیام 19 دی مردم قم، ضمن تأکید بر زنده نگه داشتن تاریخ انقلاب و انتقال آن به نسل‌های بعدی فرمودند: اگر تاریخ انقلاب زنده نگه داشته شود، انقلاب زنده است و اگر فراموش شود، نظام به خطر خواهد افتاد. ‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای مرکزی ستاد بزرگداشت قیام 19 دی، ضمن تقدیر از برنامه‌های این ستاد، فرمودند: بعضی از وقایع تاریخی، جنبه روزانه دارد، ولی بعضی حوادث در واقع کلیدهای اصلی تاریخ یک ملت به حساب می‌آیند. لذا یاد این حوادث را باید به گونه‌ای زنده نگه داشت که نسل‌های بعدی نیز عظمت آن را درک کنند. بسیاری از نسل سوم انقلاب و حتی نسل دوم انقلاب، آن حوادث را به یاد ندارند یا اصلاً وجود نداشتند. باید آن خاطرات برای آنها مجسم و بیان شود.
معظم له ادامه دادند: تاریخ انقلاب نباید از یاد برود، اگر مردم بفهمند این انقلاب ارزان به دست نیامده است و نسل‌های قبلی چه زحماتی برای آن کشیده‌اند، آن را به راحتی از دست نمی‌دهند و فراموش نمی‌کنند. بخصوص در شرایط فعلی که دشمنان اصرار دارند مسایل انقلاب به فراموشی سپرده شود. اگر تاریخ انقلاب زنده نگه داشته شود و انقلاب زنده است، اگر فراموش شود، نظام به خطر خواهد افتاد.

ایشان قم را خواستگاه انقلاب برشمردند و افزودند: 19 دی برای قم و حوزه علمیه ویژگی‌ خاصی دارد، 19 دی نشان می‌دهد، انقلاب از کجا، چگونه و توسط چه کسانی به وجود آمده است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان خاطراتی از عصر روز 19 دی فرمودند: بنده در مدرسه امیرالمؤمنین ـ ع ـ یک سخنرانی کردم و گفتم اگر قرار است بمانیم، همه می‌مانیم و اگر قرار است شهید شویم، همه شهید می‌شویم و همه سرنوشت مشترک داریم. همین امر باعث شد تا آن حوادث تلخ به وجود آید، به نحوی که دستگاه حاکمه قادر به کنترل آن نبود.
ایشان همچنین، روحیه مردم را در آن سال‌ها سرشار از فداکاری، اخلاص و یکپارچگی عنوان کردند و فرمودند: در آن سال‌ها کارگر و استاد دانشگاه و دانشجو و مراجع، همه با‌هم مبارزه می‌کردند. در برنامه‌هایی که برای بزرگداشت نوزده دی برگزار می‌شود، باید اصول حاکم بر افکار آن روز نیز تبیین شود، چون ضامن بقای جامعه، اتحاد، صفا، صمیمیت و فداکاری‌های مردم بود. هیچ کس به دنبال خود نبود، همه دنبال انقلاب و پیام امام ـ ره ـ بودند.
معظم له تأکید کردند: اگر روحیات انقلابی مردم زنده شود، یقین داشته باشید، هیچ دشمنی قدرت مقابله با ما را ندارد؛ انقلابیون ما دست خالی مبارزه می‌کردند، سلاحشان راه‌پیمایی بود، ولی دشمن کاملاً مسلح بود. از این رو آن چیزی که در برابر دشمنان داخل و خارج مهم است، سلاح نیست، بلکه اراده و یکپارچگی و اخلاص مردم است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خاتمه برگزاری انتخابات و وجود جناح‌های مختلف سیاسی در یک کشور را طبیعی برشمردند و افزودند: نباید وجود این مسایل در کشور به یکپارچگی مردم لطمه بزند که در این صورت آن روز، روز مشکل‌آفرین ماست.

برچسب ها :
captcha