دیدار مسؤولان کنگره علامه شرف‌الدین با معظم له

دیدار مسؤولان کنگره علامه شرف‌الدین با معظم له


آیت الله العظمی مکارم شیرازی یکشنبه در دیدار جمعی از مسؤولین برگزار کننده کنگره شرف‌الدین، این عالم را جلوتر از زمان خود معرفی کردند و فرمودند: در شرایطی که وهابیان متعصب در سراشیبی سقوط و نسل جدید آنها آماده گفتمان هستند، مکتب شرف‌الدین می‌تواند مؤثر و مفید باشد.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی روز یکشنبه در دیدار جمعی از مسؤولین برگزار کننده کنگره شرف‌الدین با ابراز رضایت از برگزاری این گونه کنگره‌ها اظهار داشتند: تشکیل این گونه کنگره‌ها یک اثر عام و یک اثر خاص روی اشخاص دارد. یکی از ابعاد آن این است که آثار این بزرگان به نحو اعلا احیا می‌شود و اگر نتیجه‌ای جز این نباشد این فایده کفایت می‌کند. نسل جدید رابطه‌اش با بسیاری از این بزرگان ضعیف شده است و می‌دانیم هر جمعیتی حیاتش به وسیله تعاقب نسل‌ها و پیوند میان نسل‌ها است، اگر از هم بریده شوند چیزی نیستند.
ایشان خاطر نشان ساختند: اگر خاطرات، آثار و فرهنگ و مکتب بزرگان احیا شود پیوندی بین نسل حاضر و نسل‌های گذشته ایجاد می‌شود و ما حیات واقعی خود را در این میان پیدا خواهیم کرد. فایده دیگر اینکه نشان می‌دهد جامعه قدرشناس است، در یک جامعه قدرشناس انگیزه‌ها به ویژه در نسل جوان تقویت می‌شود. این گونه جلسات یک تأثیر معنوی هم دارد یعنی خداوند عنایاتش متوجه جمعیتی است که آثار این بزرگواران را احیا کند.
معظم له با تجلیل از علامه شرف‌الدین دوران زندگی این بزرگوار را همانند زمان حاضر ارزیابی کردند و افزودند: بعضی‌ها در زمان خود متولد شده‌اند، بعضی افراد زودتر از زمان خود متولد شده‌اند و بعضی افراد هم دیرتر. کسانی که مثل امام ـ ره ـ زودتر از زمان خود متولد شده‌اند سبب تحول می‌شوند، مرحوم شرف‌الدین هم قبل از زمان خود متولد شده بود، ما ایشان را در حال و هوای امروزی می‌بینیم، اینها با آن روشن‌بینی که داشتند آینده را می‌دیدند و خود را برای آینده آماده می‌کردند. بنابراین احیای آثار ایشان بسیار مفید است. تعامل و منطق موادبانه‌ای که باید با سایر مسلمانان داشته باشیم، به نحو احسن در کلمات ایشان دیده می‌شود و یکی از کسانی که می‌توان به بهترین نحو الگوسازی کنیم همین مرحوم شرف‌الدین است. اینها تجربیاتی داشتند که می‌تواند برای ما سرمایه‌ای باشد. سعادتمند و خوشبخت کسانی هستند که از تجربیات دیگران بتوانند نردبانی برای صعود خود بسازند.
ایشان در پایان بر استفاده از ادبیات مرحوم شرف‌الدین تأکید کردند و متذکر شدند: شرف‌الدین ادبیات خاصی در کتاب خود دارند. اگر نسل امروز ما این ادبیات را یاد بگیرد و با آن با دیگران صحبت کند خیلی موفق می‌شود، به ویژه در شرایط فعلی که دشمنان ما، وهابیان متعصب در سراشیبی سقوط هستند و نسلی در میان آنها پیدا شده است که آماده گفتمان هستند. در چنین شرایطی مکتب شرف‌الدین کارساز است و می‌تواند مؤثر و مفید باشد.

برچسب ها :
captcha