معظم له مسوولین و دست اندرکاران سایت خبری بازتاب را به حضور پذیرفتند

معظم له مسوولین و دست اندرکاران سایت خبری بازتاب را به حضور پذیرفتند


آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با مسؤولان بازتاب اظهار داشتند: در عصر و زمان ما، خبررسانی در بسیاری از مسائل، حرف اول را می‌زند و از این رو تا رسانه‌ها اصلاح نشوند، وضع دنیا اصلاح نخواهد شد.‌  ‌

آیت‌ الله‌ العظمی مکارم شیرازی در دیدار مسؤولان سایت «بازتاب» با ایشان که صبح پنجشنبه انجام شد، با اشاره به گزارش عملکرد این سایت، هدف مسئولان این سایت در اطلاع‌رسانی شفاف و نقد اصولگرایانه بر اساس ارزش‌های اسلامی را هدفی مقدس دانسته و افزودند: در عصر و زمان ما، خبررسانی در بسیاری از مسائل حرف اول را می‌زند، به نحوی که در دنیای امروز، مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، نیازمند خبررسانی صحیح است و تنها با تحلیل‌های منطقی و آگاهی‌بخشی به مردم می‌توان به اهداف درست رسید.

ایشان با اشاره به عملکرد رسانه‌های غربی اظهار داشتند: البته متأسفانه کار رسانه آفاتی هم دارد و اگر از مسیر صحیح خارج شود، به تخریب و دروغگویی تبدیل می‌شود، چنانکه به رغم منفوریت چهره رژیم اسرائیل، رسانه‌های غربی با سرپوش گذاشتن بر حقایق، تلاش می‌کنند اقدامات آن را مشروع جلوه دهند. به همین منظور، مسائل کوچک را بزرگ و مسائل بزرگ را کوچک می‌کنند و بدون پایبندی به هیچ اصولی با تغییر مواضع، مسائل را به صورت متناقض مطرح می‌سازند.

معظم له افزودند: به همین دلیل تا این رسانه‌ها اصلاح نشوند، وضع دنیا اصلاح نمی‌شود. البته ما که نمی‌توانیم این رسانه‌ها را اصلاح کنیم؛ بنابراین باید رسانه‌های خوب و صادق به وجود آوریم تا با آنان مقابله کنیم.

آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه این دیدار با اشاره به لزوم رعایت سه اصل توسط رسانه‌ها فرمودند: اولین اصل در رسانه، صداقت است؛ به این معنی که راست بگویند و شیطان را فرشته و فرشته را شیطان نکنند. اصل دوم، دقت است. چرا که گاه صداقت هست، اما بی‌دقتی باعث خطا می‌شود و خطا هم فقط تا اندازه‌ای پذیرفته است. البته اگر کسی خطا کرد، باید شجاعت عذرخواهی از خطای خود را هم داشته باشد. در همین چند ماه گذشته، دیدیم افرادی خطا کردند و بر خطا ماندند و شکست خوردند که من نمی‌خواهم نام آنان را ببرم، اما افراد دیگری پس از انجام خطا، عذر خواستند و پیروز شدند.

ایشان با اشاره به سرعت ارایه اخبار به عنوان سومین اصل مورد لزوم برای رسانه‌ها اظهار داشتند:

سرعت اطلاع‌رسانی و دادن اخبار، جذابیتی است که می‌تواند مخاطب را به یک رسانه جذب کند و رسانه‌های غربی با استفاده از این امکان، مخاطبان را به سوی خود می‌کشانند، اما در کنار هر خبر سالم، چهل خبر ناسالم مطرح می‌کنند و روزی نیست که مطالب متعدد دروغ و تهمت و تخریب را تحویل مخاطب ندهند. از این رو، ما باید با بالا بردن سرعت اطلاع‌رسانی، از این جذابیت استفاده کرده و در دادن اخبار از آنها جلوتر باشیم.

 

معظم له با اشاره به وجود دو گروه اصلی مخالف اسلام ابراز داشتند: ما از دو گروه تحت فشار هستیم؛ یکی غربی‌ها که اسلام را مقابل منافع نامشروع خود می‌دانند و گروه دیگر که در داخل کشورهای اسلامی هستند و به عقیده من، بی‌واسطه یا باواسطه از سوی دشمنان اسلام هدایت می‌شوند و به اختلافات قومی و مذهبی در جهان اسلام دامن می‌زنند.

ایشان با اظهار خشنودی از درک اکثریت مسلمانان بر لزوم وحدت افزودند: تنها یک اقلیت 10، 20 درصدی هستند که بر اثر نادانی، تعصب یا تحریک بیگانگان، تفرقه‌افکنی می‌کنند و شما باید با تحلیل‌های خوبتان آنها را خنثی کنید.

آیت‌ الله العظمی مکارم با تأکید بر لزوم ایجاد اعتماد به نفس در میان جوانان برای تحول در جهان اسلام خاطرنشان کردند: ممکن است بسیاری از جوانان ما گمان کنند، غرب تولید کننده علم بوده و ما باید دنباله‌رو آنان باشیم در حالی که اگر به گذشته باز گردیم، می‌بینیم که دوران قرون وسطای آنان، دوران شکوفایی مسلمین بوده و حتی خود آنان اعتراف کردند، هرچند آنان در جنگ‌های صلیبی موفق به گرفتن بیت‌المقدس نشدند، به خاطر معاشرت با مسلمانان، مطالب بسیاری از آنان آموختند.

از این رو، من به دوستان گفتم، با نقل و بازگو کردن این‌گونه مطالب و تشریح این‌که مسلمانان پایه‌گذار علوم هستند، باید اعتماد به نفس نسل جوان را بازگردانده، در آنان نشاط به وجود آوریم.

ایشان در توصیه دیگر خود با اشاره به حدیثی از مولای متقیان(ع) گفت: نباید در برابر دشمن حالت دفاعی به خود بگیریم چراکه اگر بنشینیم تا دشمن به خانه ما بیاید، شکست خواهیم خورد؛ بنابراین باید با استفاده از نقطه‌ضعف‌های زیاد، تفکر غربی آنان را مطرح کرده با نقد آنها با ادبیات منطقی، به آنان هجوم بریم.

گفتنی است، در این دیدار که امیری، رئیس هیأت امنا، صادقی، دبیر شورای سیاست‌گذاری، بربریان، مدیرمسؤول، کلانتری، سردبیر و خوشوقت، مدیر سایت انگلیسی، حضور داشتند، گزارش شفاهی و مکتوبی از عملکرد سایت «بازتاب»، به ویژه در زمینه مسائل جهان تشیع و شیعیان جهان، فتنه‌های وهابیت و لزوم تقویت ارتباط رسانه‌ها با مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه مطرح شد. آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی نیز با ابراز خشنودی از اقبال گسترده مخاطبان سایت «بازتاب» درباره مسائل مربوط به دین، مرجعیت و روحانیت، نقطه‌نظرات و توصیه‌هایی را مطرح کردند.

مسؤولان «بازتاب» نیز در پایان برای تقویت ارتباط با مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه در راستای گسترش فرهنگ تشیع و خنثی کردن ترفندهای تفرقه‌افکنانه دشمنان، اعلام آمادگی کردند.

برچسب ها :
captcha