رونمایی از کتابخانه تخصصی "مکارم الآثار"

رونمایی از کتابخانه تخصصی "مکارم الآثار"


در طراحی و تولید این وب سایت سعی شده است تا ضمن ایجاد جذابیت های بصری، امکانات مورد نیاز کاربران تأمین گردد.‌

امروزه رسانه ها در دنیا حرف اول را می زنند، و یکی از بزرگترین رسانه ها همین کتاب­ هایی است که تألیف و در اختیار علاقه مندان گذاشته می شود. سخن از کتاب در اسلام بسیار مهم است، بلکه در مورد کتاب و کتابخوانی باید گفت که روح اسلام، روح علم و دانش است. در واقع اسلام دین علم است. اولین سخن پیامبر پس از بعثت اقراء است. در نتیجه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلّم آمده که مردم را از جهل خارج کرده و به علم برساند. چرا که معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلّم کتابی به نام قرآن است. بر خلاف معجزه تمام پیامبران که جنبه فیزیکی دارد، معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلّم جنبه روحانی و معنوی دارد؛ و آن حضرت با قرآن جامعه ای مرده را زنده کرد و در مسیر صحیح قرار داد.

تعبیرات و کلام بزرگان نیز حاوی این مطلب است که انسان به دو گونه می تواند آنچه در درون، اندیشه و روحش جریان دارد، ابراز کند. گاهی به زبان که امواج صوتی است و خیلی زود در فضا محو می شود، اما گاهی به قلم است که هرگز با گذشت زمان محو نمی شود، زیرا نه مکان را به رسمیت می شناسد و نه زمان را؛ به همه جا و به هر زمان می رسد. در حالی که بیان، هم از نظر مکان محدود است و هم از نظر زمان.

بنابراین باید تأکید کرد مسئله کتاب و کتابخوانی از جمله امور مهم و پیچیده کشور است، زیرا کتاب بهترین حلقه اتصال تاریخ گذشتگان به امروز است، بدون شک، پیشرفت دانش و تمدن‌ها نیز به نوعی مرتبط با کتاب است؛ اگر کتاب وجود نداشت رابطه ما با پیشینیان قطع می‌شد؛ حال آنکه بیشتر علوم، دانش‌ها، تمدن‌ها، مسائل اقتصادی و سیاسی و علوم الهی با کتاب در ارتباط است.

بدیهی است مقولۀ كتاب و كتابخوانی هميشه درطول تاريخ آثار فوق العاده اى، در آموزش و پروش و انتقال علوم از نسلى به نسل ديگر و تكامل فرهنگ هاى بشرى ایفا کرده است. اصولًا تفاهم ميان انسانها و انتقال افكار، با کتاب امکان پذیر است و پيوند ميان هر انسانى را با انسان هاى ديگر در تمام قرون و اعصار و تمام نسل هاى امروز و گذشته و آينده برقرار مى سازد.

فلسفه تشكيل كتاب و كتابخانه از قديمى ترين ايّام براى انسانها شناخته شده است؛ به همين دليل از هزاران سال پيش كتابخانه ها در نقاط مختلف جهان تشكيل يافت هر چند بعضى بسيار ساده و ابتدايى بود. در این میان تعليمات اسلام به شدت بر  پيشرفت امر آموزش و پرورش و تأسيس كتابخانه ها و شكوفايى علم و دانش مؤثّر تأکید دارد، لذا يكى از وظايف مهمّ حكومت اسلامى در ترویج فرهنگ مطالعه، تشكيل كتابخانه عمومى است؛ چرا كه بسيارى از مردم قدرت تهيّه كتاب هاى متعدّد را ندارند؛ در حالى كه خواهان علم و طالب دانش اند، و به فرض كه توانايى دانش داشته باشند ضرورتى ندارد كه سرمايه هاى عظيمى در هر خانه معطّل بماند، چه بهتر كه به صورت كتابخانه هاى عمومى در آيد كه هم صرفه جوى فراوانى در هزينه ها بشود، و هم عموم مردم از هر قشر و هر طبقه اعم از فقير و غنى و متوسّط و كوچك و بزرگ دسترسى به انواع كتاب هاى دينى و علمى و ادبى و تاريخى و سياسى داشته باشند.

یکی دیگر از دغدغه های مهم و اساسی در کتابخوانی و انس با کتاب، معرفی و طبقه بندی کتاب های مناسب برای تمام رده های سنی است و باید در عرصه کتاب، به گونه ای عمل کنیم که هر کس به راحتی بتواند گمشده خود را بیابد که این کار سبب افزیش مطالعه در جامعه می شود.

با توجه به دغدغه های ذکر شده در بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی که گزیده ای از سخنان ایشان را به طور اجمالی بیان کردیم، مرکز فناوری اطلاعات دفتر ایشان اقدام به ایجاد وب سایت تخصصی کتابخانه با محوریت آثار ارزشمند و گرانسنگ معظم له نمود تا بتواند گامی مؤثر در اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی و انتشار معارف حقه اسلام و اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین، بردارد.

در طراحی و تولید این وب سایت سعی شده است تا ضمن ایجاد جذابیت های بصری، امکانات مورد نیاز کاربران به شرح زیر تأمین گردد.

  • ارائه کتب به صورت چینش کتابخانه ای و لیستی به منظور سهولت دسترسی و افزایش جذابیت بصری
  • ارائه موضوعات کتب با قابلیت فیلتر موضوعی آنها
  • جستجو در عنوان و مشخصات کتب به منظور سهولت در دسترسی به کتاب مد نظر
  • پیشنهاد کتب مناسبتی بر اساس ضروریات زمانی جامعه اسلامی
  • ارائه کتب در نسخه pdf به منظور قابلیت دانلود و نگهداری کتب مورد علاقه، کاربران
  • ارائه کتابخوان پیشرفته با رعایت استانداردهای سهولت کاربر در مطالعه کتب
  • ارائه شناسنامه کتب و مشخصات نشر آن، به منظور سهولت در ارجاع به کتب چاپی
  • قابلیت مطالعه ممتد و صفحه ای کتاب بر اساس ساختار چاپی آن با هدف مستند سازی و سهولت در انجام امور پژوهشی کاربران
  • ارائه فهرست کتاب به صورت درختواره با هدف افزایش سرعت دسترسی به محتوای کتاب
  • نمایش پاورقی ها در متن کتاب با هدف ایجاد قابلیت مطالعه همزمان آنها
  • جستجوی سریع در متن کتاب
  • استفاده از رنگ های استاندارد مطالعه و در دسترس قرار دادن تنظیمات نمایشی مطالعه کتاب از قبیل حالت مطالعه روز/شب، فونت و اندازه آن
  • نمایش تعداد صفحات کتاب بر اساس نسخ چاپی و قابلیت دسترسی سریع به صفحه مورد نظر

لازم به ذکر است برخی امکانات ویژه پژوهشی از جمله حاشیه نویسی، فیش برداری و سیر مطالعاتی با قابلیت همسان سازی این اطلاعات با دستگاه های همراه و در قالب اپلیکیشن مکارم الآثار در دستور کار قراردارد و با مدد اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و عنایت خاصه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، در فازهای بعدی تولید و ارائه خواهد شد.

جهت مشاهده سایت کلیک کنید

captcha