بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره اعدام صدام

بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره اعدام صدام


حوادثى واقع مى شود پرده ها کنار مى رود و مسائلى در دنیا آشکار مى شود. یکى از آنها مسئله اعدام صدام است. اگر در طول تاریخ دقّت کنیم، جنایتکارى مثل صدام نیست یا انگشت شمار است.‌

قطعاً صدام از حجّاج بدتر بوده است. حجّاج خانواده خود را نمى کشت ولى صدام به بستگان و خانواده خود نیز رحم نمى کرد. به شیعه، سنى و کردها هم رحم نمى کرد. استفاده از سلاح کشتار جمعى را دو دولت انجام دادند. یکى آمریکا بود در جنگ جهانى دوم و یکى هم صدام در حلبچه. این جنایتى است که قابل بحث نیست و جنایتهاى بسیارى مانند کشتن علما و شخصیتهاى مذهبى و از جمله حمله به کویت بود. آیا اینها جنایت نیست؟ با همه این جنایاتى که انجام داد، عدّه اى موضع گیرى و اظهار تأسف کردند. این پرده ها کنار رفت، حالا ما باید باور کنیم که کسانى که در جنگ تحمیلى به صدام کمک مى کردند اینها بودند. عدّه اى از دشمنان خود را در این جریان شناختیم. چون دوست دشمن ما، دشمن ماست. هر چند ادّعاى دوستى با ما کند و تقاضاى حمایت از ما کند.

معلوم مى شود منطق و عدالت در دنیاى امروز حاکم نیست، تنها منافع و تعصّبات قومى حاکم است.

گروهى به خاطر «منافع» و گروهى به خاطر «تعصّبات خشک و واهى» قصاص را که واضح اسلامى است انکار مى کنند. خدا در قرآن فرموده: (وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ). قرآن آن را مایه حیات مى داند ولى آنها تعصّبات و منافع خود را جایگزین این آیه قرآن مى نمایند.

سران کشورهاى اسلامى که دم از مسلمانى مى زنند، آیا قرآن را قبول دارند یا این تعصّبات را؟ مگر قائل شویم که اینها که چنین اظهار نظرى کرده اند، ترس از عاقبت کار خود دارند، چون بعضى از اینها کارهایى مشابه صدام کرده اند. واقعاً همه دنیا باید از این واقعه عبرت بگیرند و ما هم باید دوستان و دشمنان خود را بشناسیم. دنیاى کنونى دنیاى بى منطقى هست که یک جنایتکار را محاکمه مى کنند، بعضى عزاى عمومى اعلام مى کنند. این جاى بسى تعجب است و باید خود را در برابر این وضع آماده کرده و متکى به نیروى خود باشیم. إن شاءالله که در تمام دنیا صلح و آرامش برقرار شود.

دفتر حضرت آیة الله العظمى مکارم شیرازى(مدّظلّه)

1385/10/13

برچسب ها :
captcha