بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی در روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)

بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی در روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)


ایشان ابهامات در خصوص زمان شهادت و محل دفن حضرت زهرا ـ س ـ را تفسیری برای بسیاری از مسایل مبهم بعد از رحلت پیامبر ـ ص ـ عنوان کردند و افزودند: این ابهامات می‌تواند تفسیری بر بسیاری از مسایل مبهم بعد از پیغمبر ـ ص ـ باشد یعنی با این ابهام یک سلسله مسایل روشن و آشکار می‌شود و معلوم می‌گردد بعد از پیغمبر اکرم ـ ص ـ چه طوفان‌هایی در خصوص مسئله ولایت و خلافت روی داد که اگر نبود این طوفان‌ها چرا چنین ابهامی در خبر و روز شهادت ایشان می‌باشد.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی روز چهارشنبه در مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا ـ س ـ در مدرسه امیرالمؤمنین ـ ع ـ سخنرانی داشتند.

در این سخنرانی ایشان اظهار داشتند: امیرمؤمنان علی ـ ع ـ مظلوم بود، امام حسین ـ ع ـ پیشوای مظلومان است اما فاطمه زهرا ـ س ـ با همه مظلومان متفاوت است و این مظلومیت نه تنها چیزی از مقام فاطمه زهرا ـ س ـ نکاسته است، بلکه بر عظمتش افزوده است.

معظم له ادامه دادند: همان گونه که در زیارتنامه آن حضرت آمده است وی از تمام جهات مظلوم است و یکی از این مظلومیت‌ها این است که قبر و زمان شهادت وی روشن نیست.
ایشان ابهامات در خصوص زمان شهادت و محل دفن حضرت زهرا ـ س ـ را تفسیری برای بسیاری از مسایل مبهم بعد از رحلت پیامبر ـ ص ـ عنوان کردند و افزودند: این ابهامات می‌تواند تفسیری بر بسیاری از مسایل مبهم بعد از پیغمبر ـ ص ـ باشد یعنی با این ابهام یک سلسله مسایل روشن و آشکار می‌شود و معلوم می‌گردد بعد از پیغمبر اکرم ـ ص ـ چه طوفان‌هایی در خصوص مسئله ولایت و خلافت روی داد که اگر نبود این طوفان‌ها چرا چنین ابهامی در خبر و روز شهادت ایشان می‌باشد.

آیت الله العظمی مکارم دوران زندگی صدیقه طاهره ـ س ـ را در عین کوتاهی دارای فراز و نشیب‌های فراوانی دانستند و خاطر نشان کردند: زندگانی بانوی اسلام با اینکه کوتاه بود، دوران‌های مختلفی داشت. همه دوران‌های زندگانی ایشان پر تلاطم بود. مطابق نقل مشهور، ایشان در سال پنجم بعثت متولد شدند زمانی که دشمنان اطراف پیامبر ـ ص‌ ـ را احاطه کرده بودند و هر روز مشکل تازه‌ای برای ایشان پیدا می‌شد. دو سال بعد داستان شعب ابی‌طالب پیش آمد. زهرای دو ساله با مادرش و پدرش سه سال در شعب ابی‌طالب بودند و این دختر خردسال چه دوران سختی را گذارنده و بعد از رحلت مادرش، هجرت پیامبر ـ ص ـ به مدینه و مسائل بعدی را درک کرد و تازه بعد از رحلت پیامبر ـ ص ـ آغاز طوفان‌های جدید بود.
معظم له با اشاره به بی‌مهری‌های که اطرافیان و ماجرای فدک یادآور شدند: فدک یک آبادی نسبتاً کوچک ولی آبادی بود. چشمه جوشان و آب فراوان داشت و‌ در نزدیکی خیبر و یکصد و چهل کیلومتر با مدینه فاصله داشت. هنگامی که داستان خیبر پیش آمد و مولا علی ـ ع ـ با رشادت آن را گشودند، یهودیان یک کاری عاقلانه‌ای کردند و گفتند: ای رسول الله ما نصف فدک را در اختیار شما قرار می‌دهیم و با شما صلح می‌کنیم در مقابل آن از ما حمایت کنید و پیامبر ـ ص ـ هم قبول کردند و در این موقع آیه شانزده سوره اسراء نازل شد که ای پیغمبر حق ذوی‌ القربی را بپرداز.

ایشان ادامه دادند: بعد از این آیه پیغمبر ـ ص ـ فدک را به فاطمه ـ س ـ بخشید و این سخن را تنها ما نمی‌گوییم بلکه دانشمندان بزرگ اهل تسنن هم گفته‌اند. از جمله در درالمنصور، کتاب معروف سیوطی دانشمند اهل سنت آمده است که وقتی به آیه شانزده سوره اسراء می‌رسد می‌گوید از ابوسعید خدوی نقل می‌کند که وقتی این آیه نازل شد پیغمبر ـ ص ـ فدک را به زهرا ـ س ـ بخشید و غیر از او هم افراد دیگری هم نقل کرده‌اند که پیامبر ـ ص ـ فدک را در اختیار دخترش قرار داد.
معظم له اضافه کردند: متأسفانه مدتی از رحلت پیامبر ـ ص ـ نگذشته بود که فدک را گرفتند اما کاش فقط مصادره کرده بودند، ولی به چه صورت و بهایی گرفتند، با چه جنایاتی گرفتند و بعد داستان فدک در طول تاریخ به یک داستان عجیب تبدیل شد، اگر تعجب نکنید در طول تاریخ دوازده بار گرفتند و پس دادند، علی ـ ع ـ به خلافت ظاهری که رسیدند در این خصوص هیچ دستوری ندادند، زیرا این فدک یک سند است و باید در تاریخ اسلام بماند و بسیاری از مبهمات را روشن کند و پرده از روی اسرار بردارد. آیت الله مکارم شیرازی گفتند: با اینکه علی ـ ع ـ در نهج‌‌البلاغه می‌فرمایند فدک مال ما بود و از ما غصب کردند ولی فدک را در زمان قدرت خود نگرفت، تا اینکه عمر بن عبدالعزیز به فرماندار مدینه نوشت که فدک را به فرزندان حضرت زهرا ـ س ـ بدهید، هدفش هم این بود که دید بنی‌امیه با غصب فدک در سرتاسر سرزمین اسلام منفور شدند و برای اینکه از این نفرت بکاهد و هم جلوی صب امیر مؤمنان ـ ع ـ را گرفت و هم فدک را برگردانید معلوم می‌شود همه قبول داشتند فدک مال حضرت زهرا ـ س ـ است و فرزندان اوست و این غاصبان آن را غصب کردند.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه از عموم مسلمانان و شیعیان خواستند بیشتر در مسائل اسلام دقت کنند و تأکید فرمودند: اسناد و مدارک بسیار خوبی در گوشه و کنار تاریخ وجود دارد که هر کدام از آنها می‌تواند مبهمات تاریخ را روشن کند و با منطق و اسناد می‌توان با افراد بی تعصب بحث کرد.
ایشان با اشاره به اینکه یکی از اهداف غصب فدک تحت فشار قرار دادن امیر مؤمنان ـ ع ـ و حضرت فاطمه زهرا ـ س ـ از نظر اقتصادی بود، فرمودند: تاریخ باز هم در حال تکرار است. باز هم با بحث‌های محاصره اقتصادی هر کجا بتوانند ضربه می‌زنند ولی ما مسلمانان و ایرانی‌ها و کل مسلمانان می‌توانیم در برابر تمام محاصره‌های دشمن مقاومت کنیم ولی یک شرط دارد و آن این است که بتوانیم در زندگی ساده باشیم وقتی زندگی پر زرق و برق شد وابسته به دیگران و واردات می‌شویم و اگر زندگی ساده باشد، استقامت در برابر محاصره آسان است.
ایشان  افزودند: وای از آن روزی که دشمنان با وسایل مختلف ما را وابسته به خود کنند و هر کجا بخواهیم مخالفت کنیم ما سرکوب می‌کنند.
معظلم له  کمبود بعضی مواد غذایی در کشور را مد نظر قرار دادند و تصریح فرمودند: بعضی از مواد غذایی این روزها در بازار کم شده است و راه مبارزه‌اش روشن است. اگر مردم قناعت کنند، اگر در برابر گرانفروشان اتفاق و اتحاد داشته باشند، مجبور می‌شوند آن گروه تسلیم شوند و مانند همان کاری که در گذشته علمای برزگ انجام دادند و پیروز هم شدند.
ایشان با اشاره به توصیه حضرت زهرا ـ س ـ بر پوشیده شدن بدن هنگام جنازه، خاطر نشان ساختند: این روایت را ملاحظه کنید و این بی بند و باری‌های در جامعه را هم نگاه کنید، آن کجا و این کجا. اگر چادر را به مانتو تبدیل کنید باز هم راضی نمی‌شوند. مقنعه را به روسری تبدیل کنید باز هم راضی نمی‌شوند. روسری را بردارید باز هم راضی نمی‌شوند و تا زنان مسلمان را برهنه نکنند، راضی نمی‌شوند. برهنه شدن یعنی وداع کردن با ارزشهای دینی و وقتی وداع کردند دیگر نیرویی که در برابر آنها قد علم کند و پشت خاکریزها بایستد و از میدان‌های مین بگذرد و در برابر آنها دست به حرکت‌های شهادت‌طلبانه بزند، دیگر وجود نخواهد داشت و اینها مقدمه تسخیر است.
معظم له  افزودند: فاطمه‌ زهرا ـ س ـ ترویج فساد برای این است که دین و اسلام و همه چیز را بگیرند. بیدار باشید و بدانید دشمن به چیزی قانع نیست آنهایی که فکر می‌کنند ما به اینها روی خوش نشان می‌دهیم مسایل تمام است به واقع در اشتباه هستند.

ایشان در پایان فرمودند: ببینید در عراق چه کردند و چه می‌کنند و چه خواهند کرد، سفارتخانه امریکا در عراق چهار هزار عضو دارد، این معنی حکومت بر عراق است و بقیه همه عروسک هستند، امیدواریم جوانان، زنان و مردان از زندگانی بانوی اسلام الگو بگیرند و در سایه ولایتشان قرار بگیریم که هرچه هست در سایه ولایت آنها است.

برچسب ها :
captcha