مصاحبه آیة الله العظمى مکارم شیرازى با خبرگزارى دانشجویان (ایسنا)

مصاحبه آیة الله العظمى مکارم شیرازى با خبرگزارى دانشجویان (ایسنا)


آیة الله العظمى مکارم شیرازى در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزارى ایسنا از موضوعات مدرک گرایى، سیاست زدگى، غرب زدگى و تعطیلات فراوان به عنوان مهم ترین آفات حوزه هاى علمیه و دانشگاه ها نام برده و فرمودند:به عقیده من چند آفت مهم هم حوزه را تهدید مى کند و هم دانشگاه را.‌

آیة الله العظمى مکارم شیرازى در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزارى ایسنا از موضوعات مدرک گرایى، سیاست زدگى، غرب زدگى و تعطیلات فراوان به عنوان مهم ترین آفات حوزه هاى علمیه و دانشگاه ها نام برده و فرمودند:

به عقیده من چند آفت مهم هم حوزه را تهدید مى کند و هم دانشگاه را.

یکى آفت مدرک گرایى است، یعنى علم را به خاطر مدرک آموختن. در حوزه ها سابق بر این مدرک نبود ولى الآن هست و ما کوشش مى کنیم که این مدرک در کنار برنامه ها باشد نه این که آن را متن حوزه ها قرار دهیم و امیدوارم دانشجویان ما هم، علم را به خاطر علم و به خاطر نجات کشور و هموطنانشان فرا بگیرند.

دوّم آفت غربزدگى است ما باید از علوم و دانش هاى دیگران استفاده کنیم علم وطن ندارد ائمه معصومین(ع) فرموده اند در هر نقطه عالم اگر علم و دانشى بود پیدا کنید و بیاورید. امّا بسیار مى شود که غربى ها فرهنگشان را در لابه لاى بحث هاى علمى جاسازى مى کنند و به ما تزریق مى کنند و ما باید هوشیار باشیم تا علوم و دانش ها را بگیریم و فرهنگ هایى که بسیارشان ویران گر است آنها را نپذیریم آفت سوّم زیادى تعطیلات است متأسفانه در مملکت ما در حوزه، دانشگاه ادارات و کارخانه ها تعطیلات زیاد است که آن هم باید خشک شود.

آخرین آفت سیاست زدگى است. ما معتقدیم دین از سیاست جدا نیست حوزه ها باید در کنار نظام باشند دانشگاهیان از سیاست جدا نیستند و باید مسائل سیاسى را کاملا حل و فصل کنند و چه بهتر که نخبگان کشورى در کنار مسائل سیاسى باشند ولى منظور از سیاست زدگى این است که عضو جناح خاصّى شده و رنگ خاصّى به خودشان بگیرند و از آن جامعیّت، و شمول، خود را در دایره محدودى زندانى کنند.

برچسب ها :
captcha