بیانات آیت اللّه العظمى مکارم شیرازى در دیدار هفتگى با اقشار مختلف مردم

بیانات آیت اللّه العظمى مکارم شیرازى در دیدار هفتگى با اقشار مختلف مردم


روز گذشته تعدادى از مدیران ارشد نیروى زمینى سپاه، برادران مرکز آموزش نیروى دریایى سپاه قم، خواهران و برادران کمیته امداد اردکان یزد، خواهران و برادران دانشگاه زابل، دانشجویان خواهر دانشگاه سیستان و بلوچستان و همچنین تعدادى از مسئولین نیروى دریایى سپاه از مرکز آموزش منتظران شهادت با حضرت آیة اللّه العظمى مکارم شیرازى مدّظلّه العالى دیدار کردند.معظمّ له با ابراز خوشنودى از این ملاقات فرمودند:وقتى من گروه هاى امثال شما را ملاقات مى کنم به آینده امیدوار مى شوم و معتقدم با بودن این گروه هاى معتقد، مؤمن و مخلص انشاالله در آینده مشکلى نخواهیم داشت.معظم له در ادامه به حدیثى از امام صادق(ع) اشاره کرده و فرمودند:‌

قال الصادق(ع): اذا ارادالله بعبد خیرا طیّب روحه و جسده فلا یسمع شیئاً من الخیر الا عرفه و لا یسمع شیئاً من المنکر الا انکره.

هرگاه خداوند بخواهد سعادتى به کسى برساند و او را مشمول عنایت مخصوصش قرار دهد روح و جسد او را پاکیزه مى کند و اثر آن این است که هر کار خیرى را ببیند آن را مى شناسد و هر کار منکرى را ببیند آن را هم مى شناسد و در شناخت گرفتار اشتباه نمى شود.

ایشان در ادامه براى روشن شدن معنى حدیث مقدّمه اى بیان کرده و فرمودند:

اوّلین گام براى سیر الى الله عرفان، معرفت و شناخت است، تا شناختى نباشد گام دیگرى نمى توان برداشت. شناخت خدا، شناخت خودمان، شناخت نیکى ها، شناخت بدى ها، اگر در معرفت و شناخت موفّق بودیم گام هاى بعد با سرعت به سوى خدا برداشته خواهد شد بسیار مى شود که حجاب ها در میان ما و حقایق مى افتد، به گونه اى که نه خدا را مى شناسیم نه خودمان را، و نه نیکى ها و بدى ها را و گرفتار اشتباه در معرفت و شناخت مى شویم. در آیاتى از قرآن به سرچشمه این حجاب ها اشاره شده است. قرآن در یکجا مى فرماید: و زیّن لهم الشیطان اعمالهم یعنى شیطان عمل سوء آنها را در نظرشان زینت داده و خیال مى کنند کار خوب انجام مى دهند، در حالى که گرفتار بدترین کارهاى شیطانى هستند.

در جاى دیگر قرآن مجید مى فرماید: ان الذّین لا یؤمنون بالاخرة زیّنا لهم اعمالهم یعنى کسانى که به قیامت ایمان ندارند ما اعمالشان را در نظرشان زینت مى دهیم. خوبى ها را بد و بدى ها را خوب مى بینند، و این مجازات اعمال زشتشان مى باشد.

در جایى دیگر قرآن تعبیر سومى دارد و مى فرماید: افرادى هستند که هواى نفسشان اعمال بدشان را در نظرشان خوب جلوه مى دهد. هنگامى که برادران یوسف به دروغ خبر کشته شدن او را به پدر دادند در حالى که آثار دروغ در سخنانشان نمایان بود، یعقوب به آنها گفت هواى نفس شما اعمال زشتتان را در نظرتان زینت داده است. ظلم و ستم و زدن تا سر حدّ مرگ، و انداختن در درون چاه کار زشتى است، ولى هواى نفس این جنایات بزرگ را در نظرشان خوب جلوه داده بود به طورى که مى گفتند پدر ما گمراه شده، و یوسف را بر همه ما ترجیح مى دهد.

در جایى دیگر قرآن مجید مى فرماید: زیّن للناس حب الشهوات من النساء و البنین و القناطیر المقنطرة من الذهب و الفضة والخیل المسومة و الانعام و الحرث طبیعت زندگى دنیا پول، ثروت، طلا، نقره، کاخ ها، زرق و برق دارد آیا با بودن این حجاب ها ما مى توانیم خوبى ها را از بدى ها شناخته و راهمان را از بیراهه تشخیص دهیم؟ از یک طرف هواى نفس و از طرف دیگر شیطان و از طرف دیگر طبیعت زندگى دنیا و زرق و برقش حجاب ماست و نمى گذارد درست مطالب را بفهمیم. در روایات آمده است که در جریان کربلا عدّه اى در لشگر ابن زیاد شرکت کرده بودند و کلّ یتقرب بدم الحسین الى الله و مى گفتند ما مى خواهیم به خدا نزدیک شویم و قربة الى الله خون امام حسین را مى ریزیم، یعنى کار انسان به جایى مى رسد چنین جنایتى که در عالم بى سابقه بوده قربة الى الله انجام مى دهد.

قطام به عبد الرحمن بن ملجم مرادى مى گوید: براى کشتن على بن ابیطالب اقدام کن اگر گرفتار نشدى من همسر تو مى شوم و اگر هم گرفتار شدى و تو را کشتند شهید راه خدا خواهى شد، قاتل امیرالمؤمنین که اشقى الاخرین یتبع اشقى الاوّلین است شهید راه خدا مى شود.

وقتى حجاب ها بیاید انسان خیلى اشتباه مى کند و در جریان هاى تاریخى این مسائل بسیار مشاهده مى شود. دولت هاى استعمارى وقتى به کشورهاى استعمار زده حمله مى کردند کلمه استعمار را به کار نمى بردند بلکه مى گفتند ما آمده ایم آباد کنیم و جنایات، غارت گرى ها، دزدى ها، صلب آزادى ها نامش عمران و آبادى بود.

معظم له در ادامه ضمن اشاره به آشوب هاى اخیر فرمودند:

آشوب هایى از طرف فتنه گرانى برپا مى شود، از کاخ سفید مى گویند ما حمایت از دموکراسى حمایت مى کنیم ایرانى ها حق دارند دموکراسى داشته باشند. باید به آنها گفت انتخابات ما از انتخابات شما پر جوش تر، حضور مردم ما از شما بیشتر، است شما با 25 درصد انتخاب مى شوید ما با 70 الى 75 درصد. مى گویند مى خواهیم دموکراسى را بر ایران ارمغان بیاوریم امّا در کنار کشور ایران در عراق مى گویند دموکراسى بى دموکراسى، پنج سال یا ده سال دیگر ما اینجا هستیم، کسى هم حق ندارد نفس بکشد. زیّن لهم الشیطان اعمالهم جنایات به نام حقوق بشر، صلب آزادى ها به نام دموکراسى، تشویق به فتنه ها و آشوب ها به نام حمایت از آزادى اینها همه از قبیل زین لهم الشیطان اعمالهم است.

ایشان در نتیجه گیرى از حدیث فوق فرمودند:

وقتى خدا بخواهد به بنده اى از بندگانش محبّت کند چشم و گوشش را باز مى کند، جسم و روحش را پاک مى کند حجاب ها را از سر راه بر مى دارد به گونه اى که خوبى ها و بدى ها را مى شناسد، گرفتار این اشتباه نمى شود. بعضى ها یک عمر گناه مى کنند به خیال این که عبادت مى کنند: قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالا الّذین ضلّ سعیهم فى الحیات الدّنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا.


قرآن مجید مى فرماید به شما خبر دهیم که زیانکارترین مردم کیانند؟ کسانى هستند که تمام نیروها و استعدادهایشان را در گناه صرف کرده و خیال مى کنند عبادت مى کنند و کار نیک انجام مى دهند. اگر با این معیار پیش رویم خواهیم دید که در جامعه خودمان بسیارى از افراد گرفتار حجاب هایى هستند و اشتباه مى کنند. از خدا بخواهیم - همانطور که در روایت آمده - که خدایا حق را به ما نشان بده تا از آن پیروى کنیم و باطل را هم به ما نشان بده تا از آن دورى کنیم.

مبادا عمرى از آزادى و دموکراسى و خدمت به مردم دم بزنیم بعد معلوم شود که همکارى با دشمن مى کنیم و آب به آسیاب دیگران مى ریزیم، خودمان را باید به خدا بسپاریم.

معظمّ له در پایان با اشاره به حساسیّت شرایط کنونى فرمودند:

باید تعصب ها، خودخواهى ها، جناح گرایى ها را کنار بگذاریم و حق را ببینیم و دشمن را بشناسیم و دست به دست هم در مقابل دشمن بایستیم، مبادا در چنین شرایطى آتش بیار دشمن شویم، نکند یک وقت چشم باز کنیم ببینیم دشمن آمد و این جناح و آن جناح همه را کنار زد دو تابلو درس عبرت در شرق و غرب ما هست یکى تابلوى افغانستان و دیگرى تابلوى عراق ببینیم چه به سر آنها آورده شد. به خاطر جنایاتى که این آمریکایى ها کردند و بمب هاى همراه با اورانیم تضعیف شده که بر سر مردم ریختند تا ده ها سال بعد هم آثار سوء اینها در این کشور مى ماند و بچّه هاى عراقى از بدو تولد گرفتار انواع بیمارى هاى غیر قابل علاج هستند. مردم عراق الان گرفتار بیکارى 40 درصد هستند امّا آمریکایى ها لوله کشى نفت را تقویت کردند تا نفت عراق به اسرائیل برود.

آیا اینها حسن نیّت دارند و حامیان حقوق بشرند؟ دوست و دشمن را بشناسید و دست به دست هم بدهید، امروز روز تسویه کردن خورده حساب ها نیست. این ایّام در تاریخ کشور ما حساس ترین ایّام است و با تکیّه بر خدا و مبانى ایمان و اسلام همه مشکلات را حل مى کنیم، ما تنها نیستیم و ما رو تنها نگذاردند ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم، اگر دست به دامن لطف خدا بزنید خدا شما را تنها نمى گذارد. خدایى که با یک تار عنکبوت پیغمبرش را در آن غار نجات داد و با یک تار عنکبوت مسیر تاریخ بشر را عوض کرد، خدایى که با چند سنگ ریزه لشکر فیل را درهم کوبید، خدایى که موسى بن عمران را در دامن دشمن در کاخ دشمنش پرورش داد و بزرگ کرد چنین خدایى تکیه گاه ماست. اگر نیت ما خالص باشد مشکلى نداریم. من از صمیم قلب براى همه شما برادران و خواهران مخصوصاً این جوانان عزیز دعا مى کنم و موفقیت سربلندى، عزّت، آبرو، ایمان، سلامتى و پیروزى براى همه شما از خداوند متعال خواهانم.

برچسب ها :
captcha