پیام حضرت آیة اللَّه العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى) به همایش آرمان‏شهر اسلامى دانشگاه اصفهان

پیام حضرت آیة اللَّه العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى) به همایش آرمان‏شهر اسلامى دانشگاه اصفهان


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) به مناسبت برگزاری همایش آرمان شهر اسلامی در دانشگاه اصفهان، خطاب به شرکت کنندگان در این همایش پیامی صادر کردند.‌

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز تشکیل این همایش باشکوه را به شما عزیزان و همه دست‏اندرکاران تبریک مى‏گویم و امیدوارم در سایه لطف پروردگار به اهداف مقدّستان برسید.

 حقیقت این است که معمارى‏هاى هر قوم و ملت، بخش مهمى از فرهنگ آنها را تشکیل مى‏دهند و بسیارى از مسائل اجتماعى و ویژگى‏هاى اخلاقى و حتى مسائل سیاسى جامعه را مى‏توان در پیشانى ساخت و سازهاى شهرى و فرهنگى آنها مطالعه کرد .

کشور ما بحمداللَّه از این نظر بسیار قوى است. آثار فرهنگى چه آنچه مربوط به قبل از اسلام است و چه آنچه مربوط به بعد از طلوع آفتاب اسلام در کشور ماست در جاى جاى این کشور دیده مى‏شود که هر کدام پیام مخصوص خود را دارد. مخصوصاً آثار اسلامى بسیار گویاست و با پیام رسا از فرهنگ اسلامى غنى و پربار سخن مى‏گوید و مهارت و چیره‏دستى و تفکر عمیق معماران پیشین را نشان مى‏دهد، هنرمندانى که نظیر آنها در دنیا بسیار کم است، ساخت و ساز شهرهاى ما نیز بر اساس همین فرهنگ بوده است.

 ولى متأسفانه اخیراً گروهى که بر اثر عدم آگاهى کافى از این مسأله مهم در برابر فرهنگ بیگانه سر تسلیم فرود آورده‏اند و حالت انفعالى به خود گرفته‏اند، سبک‏هاى معمارى اصیل سنتى را به دست فراموشى سپرده و تدریجاً از آن فاصله مى‏گیرند و این ضایعه‏اى است بزرگ براى کشور و ملت ما. هر چند بازگشت بسوى این سنّت در میان گروهى از مهندسان و معماران باهوش و با ذوق و متعهّد ما دیده مى‏شود.

دشمنان اصرار دارند نه فقط سیاست خود، که تمام فرهنگ خویش را نیز بر ما تحمیل کنند و ما را به صورت یک عضو وابسته و بى‏ارزش خود درآورند و با بهانه‏هاى گوناگون این برنامه را دنبال مى‏کنند.

ما نباید اجازه دهیم که آنها در اجراى نقشه‏هاى شوم خودشان موفق و پیروز گردند. ما باید افتخار کنیم که چنین هنرمندان چیره‏دست و با ذوقى داشته‏ایم که سبک‏هاى بسیار پر ارزش براى ما آفریده‏اند، نه تنها باید راه آنها را دنبال کنیم بلکه باید به تکمیل و تنویع آن بپردازیم.

 امیدوارم شما عزیزان که به این امر همّت گمارده‏اید بتوانید جلوى برنامه‏هاى انحرافى را در زمینه معمارى‏هاى شهرى بویژه مراکز فرهنگى و دینى را بگیرید و اصالت فرهنگ ایرانى و اسلامى ما را شکوفا و زنده نگه دارید.

 از خداوند بزرگ موفقیت و پیروزى شما را خواهانم و از شما به نوبه خود سپاسگزارى مى‏کنم.

والسلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته

1387/12/04

برچسب ها :
captcha