باید جلوی تضادهای آماری گرفته شود/ برنامه ریزی برای آینده کشور در گرو داشتن اطلاعات دقیق است

باید جلوی تضادهای آماری گرفته شود/ برنامه ریزی برای آینده کشور در گرو داشتن اطلاعات دقیق است


مسائل آماری از بدیهیات مسائل اجتماعی است، حتی مسائل معنوی ما نیز با آمار گره خورده است و به عنوان مثال برای ساخت مساجد در مناطق مختلف نیاز به آمار دقیق از جمعیت مردم داریم‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار با رییس مرکز آمار ایران، با اشاره به اهمیت آمار برای برنامه ریزی آینده کشور، فرمودند: ما در زندگی شخصی نیز آمار را رعایت و برای نیازهای روزمره طبق آمار برنامه ریزی می کنیم و حال این که برای آینده کشور باید طبق آمارهای دقیق برنامه ریزی صورت گیرد.
ایشان بر لزوم جلوگیری از تضادهای مراکز مختلف آماری تاکید و تصریح کردند که برنامه ریزی برای آینده کشور در گرو داشتن اطلاعات دقیق است.
معظم له با اشاره به این که سرشماری مقدمه ای برای تهیه و تولید آمار است، تصریح کردند: البته در این بین بدبینی هایی وجود دارد که یکی از آنها این است که می گویند آمارها سفارشی است؛ ما مشاهده می کنیم آمارهایی که بین مرکز آمار و سایر مراکز ارائه می شود تفاوت دارد که باید جلوی این تضادها را گرفت که با دلسردی مردم همراه نشود.
ایشان آموزش آمارگیرها را ضروری دانستند و گفتند: کسانی که به عنوان آمار گیر مراجعه می کنند نباید تحت تاثیر مسائل جناحی قرار گیرند و آمارهایی بدهند که خوشایند کسی باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: مردم نیز باید آموزش های لازم را ببینند و با فواید آمار آشنا شوند و بدانند اگر اختلافی هم بین آمارها وجود دارد به دلیل معیارهای متفاوتی است که مراکز آماری دارند.
ایشان با بیان این که اگر آموزش های کافی و لازم به مردم ارائه شود انگیزه شرکت در طرح های آماری بین آنها افزایش خواهد یافت، گفتند: مسائل آماری از بدیهیات مسائل اجتماعی است، حتی مسائل معنوی ما نیز با آمار گره خورده است و به عنوان مثال برای ساخت مساجد در مناطق مختلف نیاز به آمار دقیق از جمعیت مردم داریم.
معظم له افزودند: نباید اجازه داده شود مراکز متعدد بدون این که معیارهای خود را بیان کنند آمارهای مختلف بدهند. ما باید توجه داشته باشیم که سرمایه اصلی در جامعه اعتماد است و باید آن را حفظ و تقویت کرد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برای ارائه آمار نرخ بیکاری در جامعه نباید به الگوهای غربی استناد کرد، افزودند: این منطقی نیست بگوییم هر کس یک ساعت در هفته کار کرد شاغل محسوب می شود بلکه باید به عرف جامعه توجه کرد.
ایشان همچنین در پایان به صورت اینترنتی در هشتمین طرح سرشماری نفوس و مسکن شرکت کرد.

برچسب ها : مکارم شيرازي آمار
captcha