پژوهشگران به دنبال نوآوری باشند نه گردآوری

پژوهشگران به دنبال نوآوری باشند نه گردآوری


نوآوری با گردآوری تفاوت فاحش دارد، گردآوری افتخار نیست؛ شما سعی کنید در پژوهش ها و تحقیقات خود به دنبال نوآوری باشید، سراغ مسائل حل نشده و جدید بروید‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز در همایش کتاب سال بانوان جامعه الزهرا که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا برگزار شد، با تبریک ایام ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) دوران تمدن بشر را مرتبط با آغاز اختراع خط و نگارش دانستند.

ایشان با بیان این که مساله قلم و خط تاریخ تمدن ساز  بشر است، گفتند: در قرآن کریم اهمیت فوق العاده ای به قلم داده شده است، در دوران جاهلیت در تمام مکه عدد کسانی که خواندن و نوشتن بلد بودند شاید بیش از هفده نفر نبود.

معظم له افزودند: پیامبری درس نخوانده در چنین فضایی قیام می کند و نخستین آیاتی که بر او نازل می شود درباره قلم است؛ برخی معجزات پیامبر گرامی اسلام چندان دیده نمی شود از جمله همین معجزه علمی که در آن فضای دور از سواد و علم رخ داد، این طبیعی نیست.

ایشان با اشاره به توصیه همیشگی پیامبر(ص) به اصحاب و یاران خود درباره لزوم نگارش احادیث، اظهار داشتند: حضرت رسول الله(ص) امروز را پیش بینی می کردند که دسترسی به پیامبر و امام معصوم وجود ندارد و مردم باید به همین احادیث مراجعه کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که اسلام به قلم و بیان اهمیت فوق العاده می دهد، گفتند: ما برای انتقال علوم و معارف خود از دو روش بیان و قلم بهره می گیریم و در این بین ماندگاری قلم بیشتر است و بیان هم به وسیله قلم ماندگار می شود.

معظم له در ادامه برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان را اقدامی مبارک اما دیرهنگام دانستند و با تقدیر از برگزار کنندگان همایش و تبریک به تمامی برگزیدگان، گفتند: باید قدر این کار را بدانید و این مسیر را ادامه دهید، ارسال ششصد اثر از بانوان پژوهشگر و نویسنده به دبیرخانه همایش مساله ای مهم است.

ایشان با بیان توصیه هایی خطاب به پژوهشگران زن، بر لزوم نوآوری در تحقیقات تاکید و تصریح کردند: نوآوری با گردآوری تفاوت فاحش دارد، گردآوری افتخار نیست؛ شما سعی کنید در پژوهش ها و تحقیقات خود به دنبال نوآوری باشید، سراغ مسائل حل نشده و جدید بروید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تدوین تفسیر نمونه را تجاوب و لبیکی به همین نیاز با زبان روز ارزیابی و تاکید کردند: نوشتن این تفسیر بر اساس نیازسنجی و شناخت اقتضائات بود؛ شما بانوان محترم هم به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.

ایشان روان نویسی را به نویسندگان توصیه و تصریح کردند: مغلق گویی و مغلق نویسی هنر نیست، برخی می گویند اگر روان و ساده بنویسم حمل بر پایین بودن سطح مطلب می کنند؛ ما اعتقادی به این موضوع نداریم و در تالیف تفسیر نمونه هم این موضوع مورد توجه قرار گرفت و اثر خود را گذاشت.

معظم له توجه به مخاطبان و نیازهای آنان در نگارش آثار را امری مهم دانستند و گفتند: اگر نویسنده بداند برای کدام مقطع سنی و چه مخاطبی می نویسد، موزون و هماهنگ می نویسد؛ نکته دیگر پرهیز نویسندگان از خودستایی و به علاوه احترام به مخاطب است.

ایشان با تاکید بر این که در نوشته نباید آثار ریاکاری وجود داشته باشد، اظهار داشتند: در آثار و نوشته ها هدف نباید خودنمایی و به رخ کشیدن باشد، باید خالصانه و مخلصانه و با هدف خدمت و گره گشایی اقدام به نوشتن و تالیف اثر کرد.

و هر کاری خالصانه باشد نمو فوق العاده ای خواهد داشت.

captcha