بیانات معظم له در ابتدای درس تفسیر ماه مبارک رمضان

بیانات معظم له در ابتدای درس تفسیر ماه مبارک رمضان


آیت الله العظمی مکارم شیرازی روز شنبه بعد از نماز ظهر و عصر درجلسه تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان با اشاره به ویژگی‌ها و نکات نهفته قرآنی در خصوص ماه مبارک رمضان تمام خیرات و برکات الهی را در ماه مبارک رمضان دانستند.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی، روز شنبه پس از اقامه نماز ظهر و عصر نخستین جلسه تفسیر خود را در مدرسه امام علی بن ابی‌طالب ـ ع ـ آغاز کردند و با بیان اینکه در قرآن نکته‌های زیادی در خصوص ماه مبارک رمضان وجود دارد گفتند: یکی از نکات قرآنی و عباراتی که مورد فراموش قرار گرفته، مطالعه و تفکر در اسراسر آفرینش و عالم هستی است. اگر کسی دقایقی را تفکر کند ایمان و عشقش به خدا قوی‌تر می‌شود و در نتیجه آن عمل او پاک‌تر خواهد شد.

ایشان با اشاره به روایتی از رسول اکرم ـ ص ـ ریشه سعادت و نجات انسان در دنیا و آخرت را پیروزی بر دشمن دانستند و افزودند: ریشه تمام خوشبختی‌ها فکر و مطالعه است؛ فکری که انگیزه‌اش الهی و برای خدا باشد. باید در سه موضوع تفکر کنیم؛ نخست اینکه از کجا آمدیم؟ دوم برای چه آمدیم و وظیفه‌مان چیست؟ و سوم به کجا خواهیم رفت؟ نباید در این دنیا کورکورانه از هر کس و هر حرفی پیروی کرد.

معظم له با خبر شدن از احوال مردم جامعه و به یاری آنها شتافتن را از ویژگی‌های روزه نام بردند و اظهار داشتند: اساس جهان آفرینش برخیر و سلامت است. اگر کسی دچار شری شد بداند که از عمل خود بوده است. خدا برخی از کارها را به عنوان کار خیر نام برده است؛ مانند جهاد، فراگیری دانش، رحمت خدا، صبر و استقامت، باقیات الصالحات. اما همه خیرات در روزه داشتن ماه مبارک رمضان جمع است.

ایشان روزه را سبب پرورش انسان‌ها و قرآن را موجب آموزش ارزیابی کردند و فرمودند: ماه رمضان ماه آموزش و پرورش است. خدا در این ماه ما را با روزه پرورش و با قرآن آموزش می‌دهد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبر و نماز را عامل موفقیت و پیروزی همه انسان‌ها معرفی کردند و ادامه دادند: نماز در برابر مشکلات و دشمنان به انسان نیرو می‌دهد. یکی از مهم‌ترین عوامل مهم پیروزی ملت مومن و خداجوی ایران در هشت سال دفاع مقدس همین نمازها، روزه‌ها و توسل‌ها به ائمه اطهار ـ ع ـ بود.

برچسب ها :
captcha