مصاحبه دبیر علمی دومین همایش در حاشیه همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز»

مصاحبه دبیر علمی دومین همایش در حاشیه همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز»


تاسیس شبکه خطر تکفیری‌ها پیگیری شود/ 30 شبکه ماهواره‌ای به دنبال ترویج تفرقه مذهبی هستند‌

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز» با اشاره به ضرورت تاسیس شبکه‌ای برای مقابله با موج رسانه‌ای تکفیری‌ها، بر عملیاتی کردن این پیشنهاد تاکید کرد.

به گزارش ستاد خبری دومین همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز »، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری پنج نشست علمی در خارج و 13 نشست دیگر در داخل ایران اسلامی اظهار کرد: تاکنون بیش از 830 مقاله در محورهای این کنگره تولید و مجموعه مقالات در 10 جلد منتشر شده است.

وی از تهیه بیش از 40 عنوان کتاب با پنج زبان یاد کرد و افزود: تاکنون حلقه ارتباطی مناسبی میان علمای جهان اسلام شکل گرفته است زیرا نزدیک به بیش از دو هزار عالم دینی در دبیرخانه این کنگره مشارکت دارند.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛‌ مسئولیت علمای جهان اسلام» گفت: تحقق همبستگی علمای اسلام در مقابله با جریان‌های تکفیری و افراطی هدف اصلی برگزاری این همایش بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از 60 نفر از اهل سنت از 10 استان مختلف مهمان این همایش بوده‌اند، تصریح کرد: بیش از 25 نفر از چهره‌های برجسته جهان اسلام از کشورهای مختلف و جمعی از مراجع و اساتید برجسته حوزه علمیه قم در این همایش حضور داشتند که این تنوع ملیتی و شخصیتی جلوه ماندگاری داشته است.

اعرافی با بیان اینکه مراجع تقلید و مقام معظم رهبری در برگزاری این همایش مشارکت داشته‌اند، عنوان کرد: برپایی این همایش در قم ویژگی‌های متفاوتی را برای آن به دنبال داشته است زیرا با این اقدام پیام‌های مناسبی به دنیا صادر شده است.

وی بر بعد معرفتی و اندیشه‌ای دومین همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛‌ مسئولیت علمای جهان اسلام»  تاکید کرد و افزود: در این همایش بر اساس برنامه‌ریزی، به علل پیدایش جریان‌های تکفیری، آینده آنها و راهکارهای مقابله پرداخته شده است.

اعرافی سطحی‌نگری نسبت به جریان‌های تکفیری را اشتباه خواند و اظهار کرد: فقدان مردم سالاری‌های مبتنی بر ارزش‌های دینی جوانان را به سمت افراط بدون منطق درست انقلابی حرکت داده است به همین علت دشمنان جهان اسلام در مقابل بیداری اسلامی تلاش کرده تا گسل‌های قومی و مذهبی را تقویت کنند.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه کنج‌اندیشی‌ها، فقدان متولوژی فعال برای تحلیل اسلام و افکار سطحی در فعال شدن گسل افراط و تکفیر موثر بوده است، عنوان کرد: جریان‌های تکفیر و افراط را نمی‌توان به سادگی نابود کرد اما امکان مقابله با آنها در عرصه‌های مختلف وجود دارد؛ امیدواریم آینده جهان اسلام به سمت گفتمان مردم سالاری دینی حرکت کند.

وی ارتقا رسانه‌های جهان اسلام را از راهکارهای ارائه شده در کنگره جریان‌های تکفیری برشمرد و یادآور شد: بهره‌گیری از رسانه، دانشگاه،‌ آموزش و پرورش و افزایش تولیدات فرهنگی برای رسیدن به تمدن نوین از تاکیدات علمای اسلام در این همایش بوده است.

اعرافی خاطرنشان کرد: نشست‌ها و ارتباط دبیرخانه با حلقه‌های فکری در جهان اسلام استمرار خواهد داشت تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف علمی به دستاوردهای گسترده‌تری برسیم.

وی با تاکید بر اینکه پدیده‌های انسانی به سادگی قابل شناخت و ارزیابی نیست، مطرح کرد: این همایش‌های برای جلوگیری از رشد تکفیر موثر است؛ دلارها و پشتیبانی‌های بسیاری در خدمت جریان تکفیر است به همین علت باید حلقه‌های متنوع در جهان اسلام ایجاد شود.

اعرافی با اشاره به اینکه غلبه بر جریان افراط و تفریط بدون حرکت‌های بزرگ‌تر سیاسی و تمدنی مسیر نیست، تصریح کرد: این کنگره در ادبیات‌سازی کشورهای اسلامی تاثیر مهمی داشته است.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه بر افزایش حضور علمای دینی با سلایق دینی متفاوت در همایش‌های بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری تاکید کرد و گفت: کشورهای اسلامی به سمت تنوع رسانه‌ای حرکت کرده اما نزدیک به 30 شبکه ماهواره‌ای به دنبال ترویج تفرقه مذهبی هستند.

وی تاسیس شبکه‌ای برای مقابله با موج رسانه‌ای تکفیری‌ها را اقدام مناسبی خواند و ادامه داد: دبیرخانه همایش خطر جریان‌های تکفیری عملیاتی کردن این پیشنهاد را پیگیری کند.

برچسب ها :
captcha