گردهمایی 120 اندیشمند از 50 کشور مختلف در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

گردهمایی 120 اندیشمند از 50 کشور مختلف در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی


از بیش از 20 میلیت مختلف برای این کنگره مقاله دریافت شده است و در مجموع 120 نفر از 50 کشور مختلف در این کنگره گردهم آمده‌اند.‌

دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با بیان اینکه توجه به تنوع ملیتی مقالات و کتب مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از بیش از 20 میلیت مختلف برای این کنگره مقاله دریافت شده است و در مجموع 120 نفر از 50 کشور مختلف در این کنگره گردهم آمده‌اند.

به گزارش ستاد خبری، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به اینکه این کنگره از دو سال گذشته با رهنمود آیت‌الله مکارم شیرازی در 10 حوزه علمی آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: از آبان سال 95 دبیرخانه و شوراهای سیاست‌گذاری، راهبردی و علمی شکل گرفت و 900 موضوع در محورهای علمی شناسایی و به عنوان منشور کنگره منتشر و فراخوان اعلام شد.

وی اضافه کرد: در مرحله دوم عملیاتی شدن کنگره در سال 1396 بیش از 350 مقاله سفارش داده شده و هزار و 590 چکیده مقاله به کنگره رسید که منتهی به دریافت هزار و 201 مقاله سفارشی شد و بعد از بیش از هفت هزار مورد ارزیابی تفصیلی و اجمالی در نهایت 418 مقاله پذیرفته شد.

دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با بیان اینکه توجه به تنوع ملیتی مقالات و کتب مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از بیش از 20 میلیت مختلف برای این کنگره مقاله دریافت شد و در مجموع 120 نفر از 50 کشور مختلف در این کنگره گردهم آمده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مذاهب مختلفی در این کنگره گردهم آمده‌اند، مطرح کرد: پشتیبانی علمی این کنگره با برگزاری 110 جلسه علمی با حضور جمعی از علما و فضلا دنبال شده است.

رضایی با اشاره به اینکه سومین مرحله کنگره نیز با محوریت آماده‌سازی آثار کنگره دنبال شده است عنوان کرد: در مجموع 55 جلد کتاب فاخر هفت مجله به‌عنوان ویژه نامه کنگره، منشور کنگره، خبرنامه‌های مختلف و دو نرم‌افزار رونمایی می‌شود؛ 22 مجله علمی، پژوهشی، تخصصی و ترویجی برای چاپ مقالات اعلام آمادگی کرده که انتشار مقالات در این مجلات نیز دنبال می‌شود.

وی از مشارکت عوامل اجرایی کنگره، 400 نفر از فرهیختگان حوزه و دانشگاه و اعضای 15 گروه علمی تقدیر کرد و ادامه داد: این افراد به دنبال این بودند که راه بزرگان علمای شیعه را ادامه دهند و بتوانند موسوعه بزرگی از نقش شیعه فراهم سازند اما با توجه به اینکه هر کار بشر خالی از نقص نیست از فرهیختگانی که با پیشنهادات خود ما را در کیفی‌بخشی آثار همیاری می‌کنند تقدیر می‌کنیم.

رضایی با اشاره به سامان دهی هزار و 200 مقاله در قالب 55 کتاب اظهار داشت: سیر تاریخی تولید علوم در شیعه فراز و نشیب‌هایی داشته که مهم‌ترین دوران آن به زمان بعد از پیامبر اسلام(ص) و عصر نورانی امیرالمؤمنین(ع) اختصاص داشته است.

وی افزود: دوم عصر درخشان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و سوم عصر آل‌بویه و فاطمیون در قرن چهارم و پنجم هجری است که علوم و تمدن اسلامی به شکوفایی کم‌نظیری رسید و عالمان شیعه میدان‌دار گسترش و توسعه علوم مختلف شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به شیخ طوسی و فارابی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در عصر صفویه در قرن دهم تا دوازدهم هجری دانشمندان بزرگی همانند شیخ بهایی، میرداماد و ملاصدرا خدمات ارزنده‌ای به جهان اسلام ارائه کردند، تصریح کرد: در دوره پنجم به برکت فداکاری شهدا و تلاش علمایی همانند امام خمینی(ره) توانسته برگ درخشانی از توسعه و پایه گذاری علوم مختلف را شکل داده و در برخی از شاخه‌ها مجموعه آثار تولیدی ایران اسلامی با 14 قرن گذشته برابری می‌کند و این جهش علمی را می‌توان در زمینه‌های علوم نقلی، انسانی و طبیعی جدید مشاهده کنیم.

دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی اظهار کرد: رشد، گسترش و تولید علوم توسط شیعه نتیجه حضور اهل‌بیت(ع) در عرصه‌های دینی، گردهم‌آمدن پیروان خاندان عصمت و طهارت در حوزه‌های علمی و فضای باز علمی با حمایت حکومت‌ها از دانشمندان است.

وی ادامه داد: فقدان اهل‌بیت(ع) در برخی از محیط‌های علمی به علت محصور شدن و به شهادت رسیدن، فقدان آموزه‌های علم‌آفرین اهل‌بیت(ع) با کنار زدن پیروان آن‌ها، وجود حکومت‌های ستمگر و جلوگیری از آزاداندیشی و حفظ فیزیکی دانشمندان، جعل احادیث و وابستگی به استعمارگران شد از جمله موانع توسعه علوم توسط شیعه است.

برچسب ها : مکارم شيرازي
captcha